Allt fler företag väljer att låta sina anställda jobba hemifrån med den rådande COVID situationen. Men hur skapar man en trivsam arbetsmiljö hemma, och hur behåller man fokus? Vi har samlat ihop våra bästa tips för att du ska trivas på ditt hemmakontor.
Information och stöd från din arbetsgivare
Det är viktigt att du får rätt stöd och information från din arbetsgivare. Be om en tydlig handbok kring vart videomöten sker och med vilken mjukvara, hur rapportering ska ske och vem som ska bemöta dina frågor och ge dig stöd kring distansarbetet. Det är för många en stor förändring att plötsligt inte vara på kontoret runt kollegor, som lätt kan ge svar på eventuella frågor. Därför är bra om allt är tydligt från början, så du vet hur du ska jobba så strukturerat som möjligt.
Skapa en arbetsplats hemma
Det finns många potentiella arbetsplatser hemma. Kanske sjunker du gärna ner i din säng, soffa eller annan skön plats. Viktigt att tänka på är att platsen du väljer att arbeta på också kommer förknippas med jobb. För att kunna skilja på arbetstid och fritid är det därför viktigt att separera din arbetsplats och hemmamiljö.
Ett tips är att välja en plats där du kan skapa en känsla av ”kontor”. Kanske har du en yta där du kan ställa ett litet skrivbord med en bekväm stol, få plats med ditt kontorsmaterial som pärmar, papper, dator och skrivare. Vi har alla olika behov på vårt hemmakontor, forma ditt utrymme efter vad du behöver för att jobba så smart och fokuserat som möjligt.
Skapa goda arbetsrutiner
Goda rutiner kommer att hjälpa dig hålla fokus och starta arbetsdagen på rätt sätt. Fundera över hur du brukar starta din dag när du är på kontoret. Kanske lyssnar du på musik i hörlurarna och dricker en kopp kaffe medan du kollar mailen. Oavsett hur – försök göra det till din rutin varje morgon.
En fara med att jobba hemifrån är att lätt tappa fokus på annat som behöver göras hemma. Kanske vill du plötsligt ta tag i den där tvätthögen eller dra ett varv med dammsugaren. Ett tips är att stöka undan alla andra måsten eftermiddagen eller kvällen innan så du kan ha fokus på arbetet och inte stöket runt omkring. Om du vill slänga in en maskintvätt exempelvis under dagen, bestäm redan innan vilka tider du tar rast, och gör dem sysslorna då. På det viset kan du koncentrera dig när du ska utan att bli distraherad av annat.
Ta korta pauser
För att orka med arbetet är det också viktigt att ta pauser. Människan orkar i regel koncentrera sig i 60 minuter – sedan behöver hjärnan en paus. Det behöver inte vara en lång rast, 10-15 minuter räcker. Hämta en kopp kaffe, ta en nypa luft eller gör ett mellanmål och plocka upp arbetet igen. Eller varför inte en digital-videofika med en kollega?
Gör ett tydligt avslut för arbetsdagen
När du jobbar på kontoret och går hem för dagen innebär det ett tydligt avslut. Men hur skapar du samma tydliga avslut hemma? Det kan vara svårt om du bor mindre och inte har möjlighet att stänga dörren till kontoret. Några tips kan vara att gå en promenad, utföra en hemmasyssla, leka med barnen eller slänga dig i soffan. Det är viktigt att du känner att arbetsdagen är slut och att du kan släppa tankarna på jobb ett tag. Din hjärna behöver ladda på med ny energi, så försök att reda ut vad som funkar för att du ska skapa ett tydligt avslut och begränsning mellan arbete och fritid.
Lycka till!