Välkommen till Västervik – Sveriges bästa sommarstad bild

Välkommen till Västervik – Sveriges bästa sommarstad

Vi vill varmt välkomna Västervik som ny premiumkommun till Nykommun.se. Västervik kommun ligger i Kalmars län intill kusten och är Götalands största kommun till ytan. Västervik är Smålands fjärde största stad med cirka 37 000 invånare. Närheten till Tjusts skärgård lockar besökare, och längs med kusten finns ett stort antal skärgårdsöar.

Näringsliv och jobb i Västervik

I Västervik finns ett varierat näringsliv. Allt från mindre privata bolag och företag, till stora välkända privata arbetsgivare. Några välkända exempel är Gunnebo Industrier, Elfa, Wienerbagaren, Inzile, Windy boats och Findus. I Västervik finns också offentliga arbetsgivare bland annat Skatteverket och kriminalvården. Som en del i att stötta det lokala näringslivet är Västervik Framåt AB. Ett bolag som jobbar med näringslivsfrågorna i kommunen för att stötta, guida och hjälpa företagare. Är du nyfiken på att flytta till Västervik och letar efter nya jobbmöjligheter kan du kontakta Västerviks inflyttarservice. Du kommer i kontakt med dem här.

Västervik är Sveriges bästa sommarstad två år i rad

I Västervik finns det mycket att göra för både invånare och besökare. Här finns bland annat ishall, simhall, paddel och andra idrottsanläggningar. Det finns gott om utomhusaktiviteter och promenadstråk, festivaler och årliga marknader. Vare sig du är bofast eller på besök kommer Västervik inte göra dig besviken. I Västervik hittar du Nordens största familjeresort – Västervik resort. Här finns massor av olika boenden att välja bland som camping, stugor och studiolägenheter. På Västervik resort saknar du inget, här finns flera restauranger, roliga aktiviteter för alla åldrar, bad och kvällsshower. Varför inte besöka Upplevelsebadet med rutschkanor och pooler för både vuxna och barn. Ta en paus i spat och unna dig en behandling. Vill du ha en utmaning är äventyrsgolfen i den asiatiska trädgården en rolig aktivitet. Här kan du läsa mer om vad Västervik resort har att erbjuda.

Västervik kallas också Skärgårdsstaden i Småland. Detta tack vare sina 5 000 öar, kobbar och skär. År 2020 och 2021 kammade Västervik hem titeln ”Sveriges bästa sommarstad”. En väl värdig vinst med tanke på allt Västervik har att erbjuda besökare. Här kan du njuta med enkla medel – ta en skärgårdsbåt ut till en ö, sola och bada på klippor eller sandstrand. Strosa runt i Västerviks stadscentrum, upptäck butiker, fik och restauranger. Klättra, vandra, eller utmana vännerna på en paddelmatch. Oavsett vad du önskar att göra finns det i Västervik. Kanske är det i Västervik du spenderar din sommar?

Vill du veta mer om Västervik kommun kan du besöka deras premiumsida. Vi är glada att Västervik är en del av Nykommun.se.