Stockholm är bästa staden att studera i enligt studentum.se bild

Stockholm är bästa staden att studera i enligt studentum.se

Enligt en undersökning gjord av studentum.se är det Stockholm som toppar listan som Sveriges bästa stad att studera i 2021. Inte långt därefter kommer Göteborg och Västerås. Undersökningen utgår från ett antal parametrar som formar studentlivet – där Stockholm kammar hem topplaceringen.

Möjligheterna som en storstad ger lockar studerande

Många av dem parametrar som anses viktiga för studerande gör att storstäderna Stockholm och Göteborg toppar listan. Studenter upplever att karriärmöjligheter, möjligheter till extrajobb, kommunikationer och praktik är större som studerande i en storstad. Stockholm erbjuder flest universitet och högskolor i hela landet, och har därmed också flest studentkårer. Dessa studentkårer finns för att berika livet för den studerande med gemenskap och möjligheter.

Enligt Sofia Holmdal (Stockholm universitets studentkårs ordförande) är Stockholm en givande studentstad där kårerna jobbar kontinuerligt med att skapa en studietid i världsklass för studenterna.

Göteborg, som rankas som andra bästa stad att studera i, drar också nytta av storstadens egenskaper. Möjligheten att studera på master- eller forskarnivå är också störst i Stockholm och Göteborg.

Goda kommunikationer och tillgängliga studentbostäder prioriteras av studenter

Västerås placerar sig på plats nummer tre på listan. Några faktorer som gör Västerås till en populär studentstad är dess goda kommunikationer till och från universitetet samt goda möjligheter till studentbostäder. Studerande gillar också kommunens satsningar på sport och fritid, samt kultur och evenemang. Alltså ett stort plus när man vill attrahera studenter till sin stad.

Här är topp tio städer att studera i enligt studentum.se undersökning

1. Stockholm
  2. Göteborg
  3. Västerås