Välkommen till natursköna Flen bild

Välkommen till natursköna Flen

Vi är stolta över att Flen valt att ansluta till Nykommun.se som premiumkommun. Flen ligger vackert belägen i det Sörmländska landskapet med idyllisk natur och närmare 180 sjöar. Här kan du njuta av allt vad en mindre stad har att erbjuda, men med närheten till storstaden. Inte långt bort hittar du Stockholm, Linköping, Västerås och flygplatsen Stockholm Skavsta som flyger ut i Europa.

Mitt i landet hittar du Flen – även kallad Sörmlands hjärta. En sjönära kommun omgiven av vacker natur. Med pendeltåget kan du ta dig till huvudstaden på under en timme. Det betyder att i Flen får du det bästa av två världar. Närheten till storstadens brus men lugnet av naturen och vattnet. Här är valmöjligheterna många, speciellt när det kommer till boende. Välj mellan både befintliga bostäder och bygg-klara tomter till väldigt prisvärda summor. Kanske är det i Flen ditt drömboende finns, samtidigt som du kan behålla ditt jobb eller studier i storstaden.

Arbete och näringsliv i Flen

I Flen finns goda möjligheter till arbete. Både som egenföretagare och som anställd. Här finns lediga industri-, kontors- och affärslokaler med ett utmärkt transportläge till övriga Sverige. Företagsklimatet i Flen har förbättrats under dem senaste åren och fortsätter förbättras kontinuerligt. Flen har klättrat upp till plats 146 i Svenskt Näringslivs årliga rankning (2020) av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Här hittar du både stora och mindre företag. Bland annat Sveriges största glassfabrik GB som har sitt säte i Flen. Här produceras även prisbelönt ost och vinproduktion. Tillverkning, bygg och jordbruk är också framgångsrikt i Flen. Vill du läsa mer om näringslivet i Flen kan du göra det här.

Besök vackra Flen

Flen är en populär kommun att vistas i. Inte minst för våra kungligheter och politiker. Här hittar du Harpsund, som är representationsbostaden för Sveriges stadsminister. Harpsund har blivit en mötesplats för regeringen, näringslivet och flera organisationer i Sverige. Bara ett stenkast från Harpsund finns också Stenhammars slott, som är kungaparets semesterboende.

Utöver dessa två vackra byggnader finns det ett stort antal slott och herresäten i Flen att upptäcka. För finsmakaren är Jurss mejeri värt ett besök. Jurss mejeri vann World Cheese Award 2018-2019 och gör som du kan gissa – prisbelönt ost. För den vinintresserade är Blaxta gård ett utmärkt utflyktsmål där du kan smaka världsledande viner.

Cykeln är ett utmärkt sätt att ta sig runt Flen. Besök slott, hotell, gårdar med museer, butiker, loppis, restauranger och caféer. Cykla till vackra bad- och fiskesjöar eller parkera cykeln och ta dig ut på hästryggen eller till fots. På visitflen.se kan du hämta kartor som kan vara hjälpsamma vid planerandet av att utforska Flen.

Vi är stolta att Flen är en del av Nykommun.se. Vill du lära dig mer om Flen kan du besöka deras Premiumsida. Välkommen till Flen!