Haparanda – där Sverige möter Finland bild

Haparanda – där Sverige möter Finland

Nykommun.se välkomnar Haparanda som ny premiumkommun. Haparanda är en livfull kommun som gränsar till finska Torneå. Här finner du mångfald, ett starkt kulturliv och vacker natur. Haparandas geografiska läge gör kommunen till en spännande etableringsort, med välutvecklad infrastruktur, järnväg och Europaväg och närhet till flygplatser. Haparanda är till stora delar tvåspråkigt tack vare närheten till grannlandet Finland.

Haparanda är en kreativ kommun med många möjligheter. Som invånare och besökare får man ett rikt kulturliv, möjligheten till flera språk, vacker skärgårdsnatur, aktiviteter och goda arbets- och studiemöjligheter. Här finns storslagen natur året om, med massor att upptäcka för unga och gamla. Haparanda ger livskvalitet.

I och med att Haparanda gränsar till den finska tidszonen lever invånarna med dubbla tider, och därmed dubbla möjligheter. Haparanda firar nyår två gånger. Först vid det finska tolvslaget och därefter det svenska.

Haparanda erbjuder stora möjligheter inom näringslivet och studier

Dem som bor i och runt omkring Haparanda ser kommunen som en viktig knutpunkt. Mycket tack vare logistiska förutsättningar, men också på grund av den flerspråkiga befolkningen och de möjligheter som det tillför. Kommunens beslutsvägar är korta och snabba för att underlätta för invånare, nya som befintliga, att starta företag. Enligt SKL´s undersökning av företagsklimat 2018 är Haparanda stad bäst i Sverige när det gäller kommunal service och myndighetsutövning gentemot företag.

I Haparanda finns möjlighet för både svenska och finska företag att utvidga sin marknad. Kommunen är en strategisk plats för ryska och asiatiska företag som vill etablera sig i Skandinavien och Europa. En stor satsning har gjorts på internetuppkopplingen och från år 2020 har alla i kommunen tillgång till 100 Mbit. Tack vare det kan Haparanda erbjuda uppkoppling och kommunikation i världsklass.

Det finns dessutom goda studiemöjligheter för den studerande. Bland annat Svergiefinska folkhögskolan. Här kan man utbilda sig inom restaurang, konferens med mera. I Torneå stad finner du campus för Lapplands Yrkeshögskola där möjligheten att utbilda sig på engelska finns. Önskar man fler studiealternativ kan man utforska utbudet i Kalix och Ötå. Till grannkommunernas utbildningar är det lätt att ta sig med buss eller tåg.

Pimpelfiske, skoteråkning, skidspår och skridskor i vackra Haparanda

Haparanda är en spännande plats att besöka och vistas i året runt. Med närhet till fyra flygplatser – Kemi Torneå, Luleå, Uleåborg och Rovaniemi är det lätt att ta sig till och från Haparanda om man önskar flyga.

Norrsken i Haparanda

På vintern finns det flera skidspår att utforska. Även skoterturer och skridskoåkning är roliga vinteraktiviteter som är populära i Haparanda. Ta skotern längs kusten till Seskarö och prova på Finlands populäraste grillkorv Hiilosmakkara i den vackra naturen. För fiskeentusiasten är Tornion Suurpilkit ett roligt event. Det är Torneås stora pimpelfisketävling. Under tävlingshelgen bjuds det på god gemenskap, livemusik och aktiviteter ute på Torneåälven som också är en gränsälv. Den modiga kan även doppa sig i en isvak. När du känner dig kall kan du värma upp dig på en av Haparandas lokala caféer, med en god kopp kaffe och fika.

Under sommaren är Haparanda skärgård värd ett besök. I Skärgården finns upplevelser för stora och små. Vill man ut med båt till havs finns det skärgårdsbåtar att ta från Haparanda Hamn, som ligger i byn Nikkala. Ett annat unikt och fartfyllt äventyr är forsränning i Kukkolaforsen. Här finns också en av Nordeuropas bästa laxälvar! Här är det populärt med laxfiske. För den som vill stanna på land finns det vackra promenadstråk längs med stranden i HaparandaTornio centrum. Shoppa loss i Rajalla shoppingcentrum, IKEA, outletbutikerna eller varför inte stilla sötsuget på en av Europas största godisbutiker.

Vill du besöka Haparanda kan du läsa mer här eller besöka Haparandas premiumsida på Nykommun.se. Varmt välkommen!