Kalix – nära till det mesta i en av Sveriges främsta friluftskommuner bild

Kalix – nära till det mesta i en av Sveriges främsta friluftskommuner

Det är lätt att tro att det är långt till allt här vid Bottenvikens nordligaste spets. Men i Kalix är det tvärt om nära till det mesta; jobb, skärgård, vänner, skola, restauranger, familj, fritid, skog, butiker, nöje och resten av Sverige och världen, om man mot förmodan vill lämna kommunen. Vi är stolta över att Kalix valt att ansluta sig till Nykommun.se som premiumkommun. På så sätt kan du enkelt lära dig mer om denna spännande kommun i norr.

I Kalix finns allt du behöver för att leva ett gott liv. Bostadssituationen i Kalix är mycket god, dessutom till priser som gör att du har råd till annat. Här finns strandnära tomter och centralt belägna lägenheter i anslutning till vacker natur. Vad sägs om havsutsikt från köksfönstret i hyreshuset? Eller att kunna ha hästar på gården?

I Kalix finns det förskolor och grundskolor både inom centralorten och i flera av byarna. Gymnasieskolan har ett brett utbud med bland annat Kalix Naturbruksgymnasium som lockar elever från hela landet. Här finns också vuxenutbildning och kulturskola samt Kalix Folkhögskola, där många av Sveriges mest kända journalister har utbildat sig.

Rikt friluftsliv med gott om plats att bara vara

Som en av landets främsta friluftskommuner erbjuder Kalix unika möjligheter för dig och din familj. På sommaren lever många Kalixbor skärgårdsliv. Det är lätt att hitta en favoritstrand på någon av de 792 öarna. Andra populära sommaraktiviteter är höghöjdsbanan, trampa dressin, fiska i nationalälven och besöka Strandängarna för poolbad, beachvolley och trafiklek.

På hösten ligger fokus på allt det som skogen och havet ger som bär, svamp och inte minst Kalix Löjrom.

På vintern och den för området unika årstiden vårvintern erbjuder kommunen skidspår på flera platser, bland annat på Kalixälvens frusna vatten och på Kalix skidstadion. Här håller spåren världsklass och stadion har också stått värd för ett flertal SM-tävlingar de senaste åren.

I Kalix finns aktiviteter och upplevelser för alla, men också lugn och ro med gott om plats att bara vara.

Näringslivet har både bredd och spets

Kalix har ett ovanligt differentierat näringsliv och liknar, trots sin storlek, på många sätt en modern storstad. Näringslivsstrukturen påminner också starkt om den som kännetecknar större tillväxtorter. I Kalix finns härmed en bred och varierad arbetsmarknad som efterfrågar alla typer av kompetenser, på alla nivåer.

Visste du förresten att Kalix är hem för ett av Europas ledande företag inom mobila satellitkommunikationslösningar, en framstående djurklinik med patienter från när och fjärran och ett flertal matproducenter med produkter som ost, choklad, sylt, fisk, kött, bröd, drycker (med och utan alkohol) och inte minst Kalix Löjrom?

Goda kommunikationer med flyg, tåg, buss och cykel

Kalix kommun satsar på gång- och cykelvägar för att förenkla cykelpendlingen till jobb, skola och aktiviteter. Lokaltrafiken trafikerar sex linjer med totalt närmare 40 turer om dagen och det finns också bra bussförbindelser med närliggande kommuner, och resten av landet. Du kan också ta tåget från centrala Kalix vilket gör pendlingen till exempelvis Luleå, Boden, Piteå och Haparanda ännu smidigare. Inom en timmes bilresa från centrala Kalix finns dessutom två internationella flygplatser: Luleå Airport och Kemi-Tornio Airport. Det tar faktiskt inte ens tre timmar att ta sig från Stockholm city till centrala Kalix, då är det svårare att slita sig härifrån…

Fotograf @lottaostromsmat