Fördelarna med att bo i en pendlingskommun nära storstaden bild

Fördelarna med att bo i en pendlingskommun nära storstaden

Det är allt mer populärt att bosätta sig utanför storstaden i en närliggande pendlingskommun. Fördelarna är många. Du slipper att bo mitt i storstadens brus, men ändå tillräckligt nära för att med kommunaltrafik enkelt ta dig in till arbetet eller nöje. För att en kommun ska kunna kallas för pendlingskommun bör minst 40 procent av befolkningen pendla till arbete i en storstad eller storstadsnära kommun.

Därför väljer allt fler att bo i en pendlingskommun

På grund av den pågående pandemin är det allt fler som väljer att flytta utanför storstaden till en närliggande pendlingskommun. Många jobbar hemifrån och har större behov av yta, exempelvis ett hemmakontor. På grund av smittorisken väljer allt fler företag att låta anställda arbeta hemifrån, detta gör att fler väljer att sälja dyra lägenheter och köpa större boenden för samma peng i närliggande pendlingskommuner.

Fördelarna med att flytta utanför stan är många. Man kommer närmare naturen, får större boendeyta eller möjlighet till exempelvis trädgård, slipper stadsbruset, får mer livskvalitet och närhet till storstad via kollektivtrafiken. Några andra fördelar med att flytta utanför storstaden till en pendlingskommun är mindre föroreningar i luften, fler promenadstråk och grönområden vilket ger dig möjlighet till en bättre hälsa, lägre hyror/bostadspriser, mindre buller och lättare att ha husdjur.

Njut av lugnet i en pendlingskommun med stadsbruset ett stenkast bort

Det finns självklart fördelar med båda alternativen. Men för till exempel en småbarnsfamilj med en hektisk vardag kan en flytt till en pendlingskommun markant öka livskvalitén. Det finns ofta ett större utbud av förskola och skola, fler aktiviteter som fotboll och dans, köpcentrum, och vård, för att nämna några. Lekparker vid grönområden, sjöar, badstränder och 4H gårdar där barnen kan klappa på djur.

Tio i topp pendlingskommuner enligt Svenskt Näringsliv

År 2019 gjorde Svenskt Näringsliv en rankning av pendlingskommuner nära storstad baserade på kriterier som tätortsstorlek, närhet till större tätort och pendlingsmönster. Dessa kommuner toppade listan.

1. Solna
  2. Staffanstorp