Vab-rekord sätter press på barnakuten i storstäderna bild

Vab-rekord sätter press på barnakuten i storstäderna

Barnakutmottagningarna runt om i Sverige upplever ett högt tryck just nu då fler barn än normalt denna tid på året behöver söka akut läkarvård, främst på grund av luftvägsinfektioner enligt Svt Nyheter. Dem mindre barnen drabbas hårdast, som på grund av pandemin varit skyddade mot infektioner då många varit noga med att hålla avstånd och stanna hemma vid symptom.

Sedan terminsstart har anmälningar om vab har skjutit i höjden – bland dem högsta nivåerna någonsin denna tid på året. Även förra året va det en liknande vab-topp. Detta drabbar främst storstädernas barnakutmottagningar, bland annat Skånes universitetssjukhus där barninfektionsavdelningen är fullbelagd. En stor del av barnen som är i behov av vård har luftvägs- och andningsbesvär, som exempelvis RS-virus men även andra luftvägsvirus. Det finns också några barn inlagda med virusmagsjuka, något som varit ovanligt under pandemin.

Infektionerna drabbar dem allra minsta barnen

Barn som har fötts under pandemin har inte exponerats för bakterier och virus på samma sätt som tidigare år. På grund av restriktionerna har man hållit avstånd och stannat hemma vid sjukdom, vilket har lett till att barnen inte blivit exponerade för sjukdomar i samma utsträckning. Därför är det främst små barn, under ett år, som drabbats hårdast vid terminsstart. Ulrika Bäckman, sektionschef för den akuta barnsjukvården på Akademiska sjukhuset i Uppsala påpekar dock att barnen inte är sjukare än tidigare, men att det är fler barn än vanligt denna perioden som vårdas för RS-infektion.

Covid-19 har enligt Malin Ryd Rinder, verksamhetschef för barnakutsjukvården på Astrid Lindgrens barnsjukhus vänt upp och ner på vården. En stor pandemi påverkar ofta andra infektioner. Då det skett en förändring i när en stor våg av sjuka barn inträffar har sjukhusen inte förberett sig med utökad bemanning. Det försvårar såklart situationen. Hon säger också att det är svårt att prognostisera vad man kan vänta sig framåt. Genom att hålla en dialog med kollegor ute i världen som kanske ligger lite före i epidemin försöker sjukhuset förbereda sig för eventuella scenarion framöver för att ge patienter den vård dem behöver.

Oroliga föräldrar sätter stor press på 1177 vårdguiden

Samtidigt sätter oroliga föräldrar stor press på 1177 vårdguiden. Trycket från föräldrar till små barn med symptom är så stor att föräldrarna tröttnar på att vänta och åker direkt till akuten eller närakuten. Många av dem inringande föräldrarna lägger på luren under tiden i kö. Det är samtidigt svårt att få en akuttid på vårdcentraler runt om i region Stockholm. Det resulterar i att akutvårdspersonalen lägger resurser på de barn med mildare sjukdomar, samtidigt som dem ska ge vård till de allvarligt sjuka. Oron för en barnepidemi finns, då barnvården behöver ta stöd från vuxenvården, vilket kan resultera i en tuff situation. Dock är inte hela landet lika drabbat. I region Dalarna, Västerbotten och Örebro ser man inget ökat tryck.

Källa: SVT nyheter