Månadens kommun Älvkarleby – bo nära havet med närhet till storstaden bild

Månadens kommun Älvkarleby – bo nära havet med närhet till storstaden

Nykommun.se är stolta över att Älvkarleby kommun anslutit sig som ny premiumkommun. Älvkarleby är en vacker kommun att bo i och besöka, belägen nära havet och Dalälven knappt två timmar från Stockholm, högst upp i Uppland. Här bor det cirka 9 500 människor och är dessutom ett populärt resmål för turister, bland annat sportfiske entusiaster.

Arbetsmöjligheter och paddelsatsning i Älvkarleby

I Älvkarleby finns det goda möjligheter att göra karriär. Är du redo för en nystart, eller vill ge dig in i en ny bransch? Här hittar du stora företag som Vattenfall och Stora Enso. I kommunen är entreprenörsandan stor – cirka 400 mindre företag är i gång vilket skapar stora möjligheter till arbete. Men det är ändå industri som är den största enskilda branschen i Älvkarleby, och står i dagsläget för ungefär 25 procent av arbetsmöjligheterna.

För att öka möjligheterna till arbete och samtidigt locka besökare till Älvkarleby satsar kommunen och dess invånare allt mer på besöksnäringen. Ett exempel på det är två drivna killar som investerar sitt engagemang och tid på ett nybygge av paddelbanor intill Dalälven, med tillhörande uteservering alldeles intill stranden. Ambitionen är att utöka anläggningen med inomhusbanor, så att den allt mer populära sporten kan spelas året runt.

Älvkarlebys bostadsmarknad expanderar

Önskar du att bo nära storstaden men med småstadens charm och lugn? Då är Älvkarleby kommun rätt plats för dig. Som boende i Älvkarleby är kommunikationen till närliggande större städer god. Visste du att Älvkarleby ligger två timmar från Stockholm, tretton minuter från Gävle med tåg samt strax under en timma med både bil och tåg från Uppsala?

Välj mellan villor, radhus och lägenhet, centralt eller lite mer stillsamt vid havet eller älven. Möjligheterna är många – och prisvärda! Kommunen ser en stor efterfrågan på både villor och lediga tomter. Andelen bygglov som lämnades in förra året är en markant ökning mot tidigare år och trenden verkar bli långvarig. Efterfrågan på större tomter och bostäder har ”boomat” sedan pandemins start och kommunen vill möta efterfrågan.

Upplev kulturhistoria eller testa sportfiske i Älvkarleby

Drömmer du om att fånga ditt livs största lax eller havsöring? Då är Älvkarleby fiskecamping rätt ställe för dig. Belägen längs med Dalälven gör platsen idealisk för den sportfiske intresserade. Men här är det inte bara fiske på menyn, utan även trevligt boende och god mat i restaurangen. För den som vill bo på campingen men saknar fiskeintresse går det att välja mellan andra aktiviteter som paddel, minigolf, kanot och bastubad.

För den kulturintresserade erbjuder kommunen ett rikt kulturliv. Här finns konstutställningar, författarbesök och musikupplevelser samt historiska promenader. Lär dig om Älvkarlebys historia från 1500-talet fram till 1900-talets slut som berättar om hur exempelvis sågverksamheten, som en gång i tiden var den största i Europa, växte fram. I kommunen hittar du även gott om promenadstråk, charmiga butiker, god mat och vacker natur.   Vill du veta mer om Älvkarleby? Då ska du besöka deras premiumsida. Varmt välkommen Älvkarleby till Nykommun.se.