Välkommen till Östhammar – en vacker skärgårdskommun i Roslagen bild

Välkommen till Östhammar – en vacker skärgårdskommun i Roslagen

Nu har Östhammar, den vackra skärgårdskommunen i Roslagen, anslutit sig som premiumkommun på Nykommun.se. Östhammars kommun erbjuder det bästa av två världar. Skärgården och naturens lugn med närhet till storstäderna Uppsala, Stockholm och Gävle. Den perfekta kombinationen för dig som önskar att bo mitt i naturen, men vill ha storstadspulsen inom räckhåll. Välkommen till Östhammar!

Östhammars kommun präglas av skärgården, skogen och dess vackra kulturmiljöer. Här hittar du flera promenadstråk längs med vattnet med närhet till närliggande skärgårdsöar som Gräsö, Rävsten och Örskär. En populär tätort är Alunda, som tack vare sina dryga 30 minuters pendlingsavstånd från Uppsala blivit den snabbast växande tätorten inom kommunen. Flera bostäder byggs i Alunda för att göra plats för cirka tusen invånare, fler vackra och havsnära tätorter är Hargshamn, Öregrund och Östhammar. För den som vill bo i en historisk miljö är Österbybruk och Gimo spännande orter, med gamla järnbruk och herrgårdar.

Näringsliv, arbete och skola i Östhammar kommun

Vill du ta ett kliv upp i karriären, eller byta bana? Då kanske Östhammar är rätt hemkommun för dig. Här finns det flera intressanta jobbmöjligheter och arbetslösheten är en av de lägsta i Sverige. Förutom Östhammars kommun är Forsmarks kraftgrupp AB, Sandvik Coromant och Svensk Kärnbränslehantering de största arbetsgivarna. Här finns det också stora möjligheter för dig som småföretagare och kommunens starka föreningsliv bidrar till ett varierat utbud av aktiviteter.

Har du barn i skolåldrar finns det nio grundskolor och en grundsärskola fördelat på kommunens fem största orter. Tillsammans med företaget Successful Schools och deras forskningsbaserade modell jobbar Östhammars kommun sedan januari 2020 med att öka elevernas måluppfyllelse. Målet med detta är att förbättra vardagen i skolorna, allt från planering, undervisning, bedömning och analys. Modellen som tagits fram är till för att alla grundskolor i Östhammar ska ha en gemensam grund att jobba kring, vilket höjer nivån på lärandet och skolorna i kommunen. Ett kommunalt och två fristående gymnasier finns i kommunen.

Njut av vacker natur och kultur i Östhammar

Älskar du att uppleva naturen till fots är Östhammar en utmärkt plats att utforska. Här hittar du både långa och korta vandringsleder, beroende på hur långt du vill vandra. Vikingaleden och Upplandsleden är två längre leder som går genom kommunen. Vill dina minsta följa med på skogsäventyr är Myrans stig i Hargshamn, med lekfulla och lärande inslag, ett charmigt alternativ. I kommunen finns 42 naturreservat och 13 friluftsbad och naturen bjuder på allt från lummiga skogar till våtmarker och skärgårdsöar.

För dig som är kulturintresserad kan det vara kul att besöka Forsmark, Gimo, Harg och Österbybruk där järnbruken och dess historia influerat kulturen på ett markant sätt. Här finns herrgårdar och bruksmiljöer bevarade, som idag används av restauranger, hotell, utställningar och liknande verksamheter. Kommunen har även satsat på ett nybyggt kulturhus, Kulturhuset Storbrunn. I kulturhuset hittar du bibliotek, biograf, konstrum, ungdomsgård och olika kulturverksamheter. För den som gillar litteratur finns bibliotek i alla fem tätorter.

Är du nyfiken på Östhammar ska du besöka deras premiumsida. Där hittar du mer information om kommunen samt statistik som kan vara av intresse för dig som vill veta mer om kommunen.