Övertorneå är Sveriges bästa skolkommun – för sista året i rad bild

Övertorneå är Sveriges bästa skolkommun – för sista året i rad

I 20 år har Lärarförbundet genomfört undersökningen Sveriges bästa skolkommun. Årets vinnare är Övertorneå som tar hem förstaplatsen, de är också det sista året som Lärarförbundet utser Sveriges bästa skolkommun. Skillnaderna mellan kommunerna och kvalitén på skolan är så kraftig att en rakning inte tjänar något positivt syfte.

Enligt lärarförbundet är Övertorneå Sveriges bästa skolkommun. Det förvånar inte Johan Heikkilä på lärarförbundet i Övertorneå.

Vi har alltid satsat rejält på skolan, den är viktig för oss och har alltid varit det oavsett politisk färg. Nu är det viktigt att vi fortsätter hålla denna höga nivå, och lockar lärare att söka sig till Övertorneå, säger Heikkilä.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand menar att Övertorneå har förstått vikten av att investera i skolan. De satsar mycket resurser och har en hög lärartäthet vilket resulterar i friska lärare och bättre skolresultat för eleverna.

Alla kommuner håller inte måttet och det märks på skolkvalitén

När Lärarförbundet startade undersökningen var svensk skola en av de bästa i världen. Oavsett elevens bakgrund fick den en så likvärdig utbildning som möjligt som sina jämnåriga vilket inte längre är fallet, menar Johanna Jaara Åstrand.

För 30 år sedan blev skolan kommunal, vilket betyder att varje enskild kommun står för skolfrågorna och budget. Olika kommuner har helt enkelt satsat olika mycket på skolan och nu ser vi effekten av detta genom att Sveriges kvalité på skola har backat rejält. Skillnaderna mellan skolorna ökar och det är bekymrande. Därför anser Lärarförbundet att rankningen inte längre fyller någon funktion, då de som är på det nedre skiktet av listan stannat på samma låga positioner över flera år på grund av hur systemet fungerar. När så många skolkommuner inte håller måttet är det inte lika meningsfullt att ranka dem. Johanna vill se staten ta över ansvaret för skolorna igen, för en chans att ge alla Sveriges studerande en likvärdig utbildning oavsett hemkommun enligt en debatt artikel i expressen.