Lund är Sveriges tryggaste kommun 2021 enligt Fokus bild

Lund är Sveriges tryggaste kommun 2021 enligt Fokus

Fokus årliga rankning  av levnadsvillkoren i Sveriges 290 kommuner visar att Lund är bäst när det kommer till miljö- och trygghetsfrågor.

Lund har ihärdigt arbetat mot att öka Lundabornas trygghet och växla upp ambitionerna i miljö- och klimatarbetet. Ett resultat av det arbetet är den fina placeringen på Fokus ”Bäst att leva 2021” inom de frågorna.

• Det känns kul att hårt arbete belönas och framåt fortsätter vi resan med att lyfta Lund, säger Philip Sandberg (L) kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun i ett pressmeddelande.

Så mäter Fokus miljö- och trygghetsfrågor

När Fokus jämför kommuner i miljöfrågor tittar de på faktorer som förekomst av luftföroreningar, insamlat avfall, andel förnybart i elproduktion, användandet av bil och placering i Aktuell Hållbarhets rankning Sveriges miljöbästa kommun där Lund placerat sig topp fem de senaste fyra åren.

Trygghetsrankningen mäter förekomsten av brott generellt i kommunen, samt brott mot kvinnor, stöld, sexualbrott, våldsbrott, skador orsakade av brott, fordonstölder, narkotikabrott, elsäkerhet och larmtider för ambulans och räddningstjänst.

Så arbetar polisen och kommunen för att göra Lund till en trygg kommun

Lund genomför trygghetsmätning som ett verktyg för att skapa en lägesbild inom kommunen. Att invånarna ska känna sig trygga under alla dygnets timmar är en prioritet. För att få kommunens boende och besökande att känna trygghet har kommunen infört ordningsvakter på Lunds mest brottsutsatta platser, utökat kameraövervakningen, märk-DNA i byarna för att minska antalet inbrott, säkrat utökad polisnärvaro i de östra tätorterna tillsammans med ett omfattande förebyggande arbete.

Kommunens trygghetsindex är det bästa på flera år, och kommunen kommer tillsammans med polisen jobba ihärdigt med att behålla trygghetsläget, samt öka läget på platser där det behövs förbättras.

Källa: Lund.se och polisen.se