Några av Sveriges bästa skidorter bild

Några av Sveriges bästa skidorter

Skidsäsongen i Sverige brukar sträcka sig mellan november till maj, med undantag beroende på hur långt norrut du är. Under jul och nyår är det extra populärt att ta sig upp till fjällen för att njuta av snön, skidåkning och skapa minnen med familjen eller vänner.

Är du är sugen på att ta dig upp till fjällen för att åka skidor och uppleva ett magiskt vinterland? Vi listat fem populära och välbesökta skidorter i Sverige som är värd ett besök.

1.    Åre

Åre ligger i Jämtland och är utan tvekan Sveriges mest populära skidort. Hit kan du ta dig med flyg eller tåg, beroende på vad du föredrar och är enklast. Åre har en stor skidterräng med varierande pister och dessutom Sveriges största downhill-skidområde alla kan ta del av, oavsett nivå.

I Åre är valmöjligheterna stora. Är du trött på skidbacken finns det till exempel Copperhill Mountain Lodge hotell med spa, flera restauranger och skotersafari för att endast nämna några aktiviteter. Välj mellan att hyra en fjällstuga eller bo på någon av hotellen i Åre, oavsett vad du väljer kommer din fjällsemester bli något alldeles extra i detta vinterparadis.

2.    Sälen

Sälen ligger i Dalarna och består av fyra sammanlänkade skidorter: Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället. Med andra ord är Sälen ett mecka för skidentusiaster och erbjuder Sveriges största skidområde. Här går det nästan inte att bli uttråkad, med många nedfarter och områden att utforska.

Planerar du att semestra i Sälen är det viktigt att du väljer ort efter dina behov. För barnfamiljen som vill ha enklare backar och familjevänlig semester är Lindvallen ett bra alternativ. Vill du ha pittoresk fjällcharm är Högfjället ett bra alternativ, medan Tandådalen bjuder på svarta backar för den modiga som vill ha fart. Precis som i Åre kan du välja mellan att hyra en fjällstuga eller bo på hotell. I Sälen finns flera hotell att välja mellan beroende på vilken ort ni föredrar. Här finns skidåkning för alla smaker och en sak är säker – Sälen kommer inte göra dig besviken!

3.    Stöten

Stöten ligger i Dalarna och tillhör Sälen med Sälens högsta fjälltoppar! Stöten är definitivt en av Sveriges bästa skidorter och väl värt ett besök. Gör dig beredd på att möta magisk natur, härlig skidåkning (som passar hela familjen), för att sedan slå dig ner i en charmig timmerstuga med en varm choklad eller en kall öl framför en sprakande brasa vid dagens slut. I Stöten möter fjällen skandinavisk charm.

Stöten erbjuder också 200 km längdåkningsspår för den som tröttnar på att åka utför. Packa matsäcken och ge dig ut med familjen i det gnistrande vinterlandet och skapa minnen tillsammans.

4.    Vemdalen

Vemdalen ligger i Jämtland och är en ganska liten skidort men trots sin storlek en av Sveriges bästa skidorter. Här hittar du breda öppna pister, perfekt preparerade och du slipper trängas i liftkön bland stora folkmassor. För den mer äventyrliga är off-pisten värd ett åk!

För barnfamiljen är Björnrike ett bra val, som bara ligger tio minuters bilväg bort från Vemdalen. Björnrike är ett familjevänligt skidområde med ett stort område för barn, en SkiStar Snow Park och flera boendemöjligheter. Välj att bo i stuga eller lägenheter. Här hittar du också flera restauranger och Sameland som ger en unik inblick i samisk kultur och historia.

5.    Idre

Idre ligger i nordvästra Dalarna och är öppet året runt och lovar storslagen natur och upplevelser oavsett årstid. Men för vinterbesökaren garanterar Idre sina skidgäster snö mellan slutet av december till slutet av april. Här kan du bo bekvämt på Pernilla Walgren Hotell, eller varför inte checka in hela familjen i ett stugområde med ski in – ski out? Här finns flera olika boendemöjligheter oavsett vad som passar för dig och din familj.

I Idre finns gott om nedfarter för alla nivåer. Både gröna, blåa, röda och svarta backar. Här finns det också flera längdskidspår för den som gillar att åka längd. Vill du ha varierad skidåkning som passar alla åldrar, bra boende och garanterad snö på din skidsemester är Idre ett säkert val!