Eda kommun erbjuder landsbygd med närhet till Norge bild

Eda kommun erbjuder landsbygd med närhet till Norge

Eda är en liten kommun i västra Värmland mot gränsen till Norge. Eda erbjuder sina invånare en mysig landsbygdskänsla med unika möjligheter till samverkan, arbetsmarknad och mångfald. Vi är stolta att Eda är en del av Nykommun.se – här kan du besöka Edas kommunsida för att lära dig mer om kommunen.

Eda är en liten kommun men med mycket att erbjuda dig som vill bo nära naturen. I Edas skogar kan du med lite tur få syn på de vita älgarna som har blivit lite av en maskot för kommunen. Här finns också magiska sjöar och älvar, flera vackra vandringsleder och en av Sveriges vackraste golfbanor med slående utsikt över sjön Hugn. I Eda hittar du balans och ett skönt lugn med stadspulsen närmare än du tror.

Edas näringsliv drar nytta av närheten till Norge

Eda ligger mitt emellan Oslo och Karlstad med 11 mil åt vardera håll. Oavsett vilken stad du vill åka till tar du dig enkelt dit med bil, buss och tåg. Vill du åka iväg till varmare breddgrader är Oslo internationella flygplats nära tillhands. Eda ger dig med andra ord det bästa av båda världar. Landets lugn och stadens puls när du önskar.

Närheten till Norge bidrar med ett större värde till näringslivet och som företagare kan du dra nytta av den ström av norrmän som besöker kommunen varje dag. Det gör Eda till den perfekta platsen för dig som vill utveckla en ny idé inom turism, besöksnäring etc. Här finns också både stora och små företag inom tillverkningsindustrin etablerade. Vill du läsa mer om näringslivet i Eda kan du göra det här.

För att öka tryggheten i kommunen planerar man att bygga en unik svens-norsk polisstation mitt på gränsen. Den första av sitt slag där man samarbetar med sitt grannland och tar nytta av varandras resurser.

Upplev en otrolig natur i Eda

I Edas otroliga natur finns det mycket att göra och upptäcka. Om sommaren är populära aktiviteter bland annat att paddla kanot eller vandra. I Tallmons Naturreservat hittar du olika motionsspår och utegym. Här kan du som vill ta med en matsäck slå dig ner i en värmestuga eller under ett vindskydd för att få njuta av maten i fred.

Om vintern kan du som gillar skidor ta dig ett eller flera åk i Edas skidbacke Valfjället, som har södra Sveriges högsta fallhöjd och passar hela familjen.

Vill du roa dig inomhus finns det flera spännande kulturupplevelser, musikevenemang, konstutställningar och museum tillgängliga. Är du shoppingsugen kan du besöka handelsområdet i Charlottenberg. Här finns bland annat Nordens största matbutik och är även ett populärt resmål för norrmännen. Eda ger dig ett lugn, landets charm och närhet till storstaden. Här finns det stora möjligheter att utveckla en affärsidé, arbeta hos någon av de mer etablerade företagen inom kommunen eller varför inte arbeta i någon av de närliggande storstäderna? Möjligheterna är stora. Vill du läsa mer om Eda kan du besöka deras kommunsida här.