Allt fler väljer platsen framför jobbet bild

Allt fler väljer platsen framför jobbet

I sviterna av pandemin väljer allt fler företag att låta sina anställda jobba på distans, vilket öppnar upp för möjligheten att flytta från storstaden till en mindre stad eller pendlingskommun. Det är en möjlighet kommuner bör ta tillvara på och se som en chans att attrahera nya invånare. Det blir med andra ord allt viktigare för kommuner att jobba med sitt platsvarumärke och att skapa attraktionskraft.

I takt med att vi blir mer digitala och har möjligheten att arbeta på distans kan allt fler välja hemkommun utefter andra förutsättningar än arbete. Det kan till exempel vara en större bostadsyta för mindre kvm pris eller mer natur och grönområden, oavsett vad väljer många platsen framför ett specifikt arbete. Vi kan också se att platser som expanderar med ett blomstrande näringsliv har svårt att locka till sig boende, då platsen inte tillfredsställer de behov inflyttaren har i övrigt.

Vad kommuner behöver göra är att arbeta med platsen och skapa en miljö där människor trivs. Kommuner behöver också tänka på sitt platsvarumärke och bli bättre på att lyfta fram sina styrkor. Det är viktigt för den som letar information om en viss kommun att få svar på sina frågor. Alla kommuner har något unikt, varför inte dra nytta av det och framhäva sina styrkor? Kanske är det just det som fångar en potentiell invånares intresse.

Så kan kommuner stärka sitt platsvarumärke

Det finns flera sätt för en kommun att stärka sitt platsvarumärket. Det första steget är att se styrkan i marknadsföring. De flesta kommuners hemsidor är utformade för att ge viktig information till de redan boende i kommunen. Man utgår från att besökaren redan vet allt om kommunen och enbart besöker sidan för blanketter, aktuell information etc. Vad man ofta missar är besökarna som är nyfikna på ett annat plan. Besökaren som kanske funderar på att flytta och vill veta hur det är att bo i kommunen. Hur omgivningarna ser ut, om det finns bra skolor och hur näringslivet ser ut. Hur satsar kommunen på företagare, eller hur är kommunen som arbetsgivare? Hur ser bostadsmarknaden ut och vad det finns för fritidsaktiveter? Finns det närhet till butiker och shopping, är kommunen närliggande med en större stad, flygplats och liknande. En besökare vill få känslan av hur livet i kommunen skulle kunna se ut om den flyttade dit. Då är det viktigt att lyfta dessa frågor som i slutändan är det viktigaste i valet av hemkommun.

Det är den problematiken vi hjälper kommunerna med. Vi är ett komplement till deras egna hemsida, där vi kan lyfta fram exakt vad som är unikt med platsen. Nöje, aktiviteter, skolor, hur det är att arbeta inom kommunen, vilka lediga jobb finns, hur ser bostadsmarknaden ut etc. Kommunen väljer själv om det är något specifikt de vill lyfta fram. Vi jobbar aktivt med sökoptimering för att öka den organiska trafiken in till våra och kommunernas egna sidor på Nykommun, vi jobbar även med betald annonsering på Facebook, Instagram, LinkedIn och Google för att öka medvetenheten om våran sajt och trafiken in.

Jobbar du på en kommun och vill prata med oss om hur ni kan stärka ert platsvarumärke? Kontakta oss idag.