Barnfamiljernas bästa kommuner bild

Barnfamiljernas bästa kommuner

För barnfamiljer är det mycket som ska vägas in vid val av kommun. Förskola och skola är alltid en viktig fråga, men även andra faktorer som låg brottslighet, bostadsutbud, och kommunal service är viktigt.

Sedan tretton år tillbaka har Magasinet Fokus rankat våra svenska kommuner i ”Bäst att bo”. Förra året (2019) med andra jämförelser och ingångsvärden än tidigare, vilket resulterat i en bredare jämförelse ”Bäst att leva”.

–” En familj som flyttar styrs av andra faktorer när de väljer var de ska bosätta sig. Då är förskolor och skola, bostadsutbudet, att det är tryggt och säkert och tillgång till bra kommunal service ofta avgörande. Det försöker vi väga in i Bäst att leva”, säger Claes de Faire, chefredaktör för Fokus till Hållbart Byggande.

Nacka och Danderyds Kommun – bästa kommunerna för barnfamiljer

(Vi ser till parametrarna arbetsmarknad, bostadsmarknad, demokrati, säkerhet, fritid-kultur-nöje, utbildning och miljö)

Nacka kommun har vunnit titeln ”Bästa kommun att bo i för familjer” de två senaste åren, och även 2019 hamnar Nacka på topplistorna för kommunal ekonomi, säkerhet, demokrati och utbildning. Detta gör att Nacka fortsätter vara en attraktiv kommun för barnfamiljer.

− ”Nackas ambition är att vara bäst på att vara kommun. Här finns en stark framtidstro, skolor i toppklass och nu får vi alltså åter ett kvitto på att Nacka är den mest attraktiva platsen att bo på för familjer. Det ger oss kraft att fortsätta arbetet med att utveckla kommunen,” sa Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka, Maj 2018 när Nacka tog hem titeln ”Bästa kommun att bo i för Barnfamiljer”.

Danderyds kommun

Även Danderyds kommun får höga poäng i senaste undersökningen och tar hem förstaplatsen i utbildning. Där har man tittat på andel behöriga till högskolor, andel med eftergymnasial efterutbildning, anmälningar till skolinspektionen, rakningar från läxrarförbundet respektive lärarnas riksförbund. Danderyd finns även med i topp tio på arbetsmarknad, kommunal ekonomi och säkerhet.

Vi ser med spänning på årets ”Bäst att leva” resultat som presenteras under våren 2020.

Källor: Fokus, Nacka kommun, Hållbart byggande