Välkommen till Bjurholm bild

Välkommen till Bjurholm

Nykommun.se vill varmt välkomna Bjurholm som ny premiumkommun. På Bjurholms premiumsida kan du lära dig mer om denna naturnära kommun, och allt vad Bjurholm har att erbjuda.

Bjurholm är, sett till befolkningsmängd, Sveriges minsta kommun, men med mycket att erbjuda sina invånare och besökare. Bjurholm är beläget i den västra delen av Umeåregionen, med närhet till Umeå och storslagen natur. Här kan man njuta till fullo av vackra skogslandskap och närliggande vattendrag. Bjurholm är stolt över sin välkomnande atmosfär som gör kommunen till en plats för både privatpersoner och näringsidkare att trivas och utvecklas i. Som boende i Bjurholm finner du gemenskap, livskvalitet och en mängd olika friluftsaktiviteter att upptäcka.

Bjurholm rankas som en av Norrlands mest företagsvänliga kommuner

Som en del av EU:s målområde med närhet till Umeå och goda samarbeten mellan kommunen och näringslivet ger Bjurholm rätt förutsättningar till att vara en av Norrlands mest företagsvänliga kommuner.

Näringslivet i Bjurholm uppvisar ett brett spektrum från små tillverkande företag till medelstor högteknologisk industri. I kommunen är servicenäringarna också av stor betydelse. Kommunens profilföretag är koncentrerade till jord- och skogsbruk samt livsmedels- och verkstadsindustri.

Upplev Bjurholm på bästa sätt

Bjurholm går att upptäckas året om, men besöker du Bjurholm på vintern är Agnäsbacken ett roligt utflyktsmål. Spänn på dig skidorna och ta fart ned för Agnäsbackens puckelpister och andra nedfarter. Här finns skidåkning för både nybörjare och mer avancerade skidåkare. Agnäsbacken erbjuder tre liftar och ett tiotal nerfarter. Föredrar du längdskidor finns flera olika längdspår samt ett spår som går upp till en toppstuga på Höglidpusten.

Ett annat populärt sett att njuta av Bjurholms natur är med ett besök på en av Sveriges vackraste golfbanor. Banan går genom kuperat landskap som påminner om dem skotska hedarna med vacker omgivande natur. Bjurholms Golfbana tar även emot golfspelare som inte är medlemmar i någon golfklubb, då kan man köra en så kallad Pay & Play runda. Dock krävs det grönt kort för att få spela. Vill du inte spela golf kan du slå dig ner i restaurangen i klubbhuset som serverar god husmanskost och fika under sommaren.

För den djurintresserade finns Grönåkers farm, vilket är en konferens- och islandshästgård. Här kan man boka in sig på ridtur, som kan vara allt från en timme till flera dagar, beroende på vad man önskar.

Backforsgården kan du boka ridturer året om. Den äventyrliga kan välja bland flera olika ridturer, bland annat att skogsbada med häst eller en äventyrsritt i den vackra naturen. Vill du inte sitta på hästryggen erbjuder Backforsgården vagnsturer och på vintern slädturer. Vill du veta allt som Backforsgården har att erbjuda kan du besöka deras hemsida.

Då Bjurholm är belägen i storslagen natur finns självklart flera vandringsleder att välja bland för den som vill ge sig ut till fots. Gå längs med Öreälv och Lögdeälv, eller vandra Klangvägen.

Bjurholm erbjuder såklart en mängd fler utflyktsmål och aktiviteter, på Visitbjurholm kan du läsa mer om vad Bjurholm har att erbjuda.