Välkommen till Malå – en trygg kommun i Lappland bild

Välkommen till Malå – en trygg kommun i Lappland

Malå är den senaste kommunen att ansluta till Nykommun.se. Malå är en välkomnande och trygg kommun norr om Lycksele i Lappland. En kommun som har nära till allt du som invånare behöver. Vill du veta mer om Malå ska du besöka deras premiumsida.

Det är enkelt att leva i Malå. Närheten mellan människor och allt man behöver i vardagen gör kommunen till en trivsam plats att bo i. Här finns affärer, vårdcentral, tandläkare, skola och jobbmöjligheter, men det finns också gott om aktiviteter efter jobb och skola. Malå erbjuder unika boendemöjligheter i vacker natur. Här finns skogar, sjöar och en levande landsbygd. Både fjäll och hav finns några timmar bort. Kommunikationerna med närmsta storstad och universitet är god.

I Malå kommun kan du utvecklas och växa

I Malå är den offentliga sektorn viktig, precis som att du som entreprenör ska kunna växa och utvecklas. Här finns jobb för dig som är akademiker, men också för dig som jobbar med ett praktiskt yrke. Här får alla plats, unga som gamla, svenska som utlandsfödda.

Malå är hem för två framstående markradar företag – Guideline Geo och Impulse Radar. En spännande bransch där båda företagen jobbar på en internationell marknad. I Malå finns också SGU (Sveriges geologiska undersökning) och det stora borrkärnearkivet. Hultdin System och Perssons Båt är också två spännande företag med sitt säte i Malå.

En stor arbetsgivare i Malå är Setra Malå. Setra Malå är ett av Sveriges största träindustriföretag som förädlar skogsråvara till klimatvänliga produkter på en global marknad. Vill du veta mer om jobbmöjligheter i Malå kan du ta kontakt med Malås inflyttarservice eller besöka Malås kommunsida.

Besök Malå året om

I Malå finns mycket att göra året om. Här finns allt från shopping och trevliga restauranger till museum och friluftsaktiviteter. Besöker du Malå på sommaren finns gott om vandrings- och cykelleder i det vackra Lapplands landskapet. Ta med hela familjen på minigolf eller friluftsbad.

Upplev den Samiska kulturen i Koppsele naturreservat och besök Koppsele sameviste. Fram till sekelskiftet var detta boplatsen för renägaren VillaK och några andra samer. Andra besöksmål för den som är intresserad av samisk kultur är Lappstan, Långa Lappflickan, Malå hembygdsområde och Setsele sameviste. Vill du läsa mer om dessa kulturella pärlor ska du besöka visitmalå.

Varmt välkomna Malå till Nykommun.se