Skövde – en ständigt växande kommun bild

Skövde – en ständigt växande kommun

Det finns mycket att berätta om Skövde. Staden som lockar globala företag, internationella talanger, studenter, forskare, turister och invånare som vill vara en del av den spännande och nytänkande framtiden som är Skövde. I kommunen byggs nya, moderna och hållbara bostäder och stadsdelar. Här trivs och frodas företag och studenter, unga som gamla. Vi är stolta att Skövde är en del av Nykommun.se!

Skövde är en attraktiv kommun på många sätt. Vill du göra en nystart i livet? Kanske söka ett nytt jobb eller studera? I Skövde finns alla möjligheter att lyckas.

Högskolan i Skövde har flera unika utbildningar och forskning som gör avtryck internationellt. Här finns bland annat norra Europas största och Sveriges i särklass bredaste utbud av dataspelsutbildningar. Spelsuccéer gjorda av Skövdebolag och tidigare studenter toppar gång på gång försäljningslistorna i världen och högskolan är en del av Sweden Game Arena, en tillväxtmiljö för just dataspelsutveckling. Här finns också framstående utbildningar inom data/IT, ekonomi, teknik och rena ingenjörsutbildningar. Inte konstigt att många av studenterna rekryteras av företagen, direkt efter examen.

Här växer nya företag fram i ett företagsklimat som är anpassat för att uppmuntra till kreativitet och ett näringsliv som ligger i framkant när det gäller att bryta ny mark och driva omställningen mot ett hållbart samhälle. Inte konstigt att flera internationella bolag väljer att etablera sig i Skövde. Här hittar du också Science Park Skövde, flera innovationsarenor och kreativa start-ups. I kommunen finns också Sveriges försvarsmakt representerad med två regementen.

En ny stadsdel växer fram i centrala Skövde

En ny stadsdel, Mariesjö, växer fram i centrala Skövde ett stenkast från stadskärnan med promenadavstånd till centrum, högskolan, resecentrum och Science Park Skövde på bara några minuter.

Här byggs bostäder och kontor för att skapa en levande stadsdel för boende och företag. Bo granne med innovativa spelutvecklingsbolag eller företag inom Fintech. I Skövdes nya stadsdel Mariesjö varvas hållbara bostäder med spännande mötesplatser och företagslokaler. Byggnadernas höjder varierar mellan 4 till 6-7 våningshus, i några kvarter kan lägenhetshusen bli upp mot 12 våningar höga. De nya husens fasader kommer variera i material med slutna innegårdar för en mer privat känsla och ge utrymme för lek, umgänge och odling. Garagen är placerade under delar av gårdarna samt längs parkeringsgator.

Bild: Okidoki

Den nya stadsdelen Mariesjö ska ge 1000 nya bostäder, 500 nya arbetsplatser och 5500 kvadratmeter lokalyta med närhet till centrala Skövde där man hittar bland annat butiker, restaurangutbud och högskolans campusområde. Med andra ord en attraktiv stadsdel för dig som vill bo i nyproducerade, moderna bostäder intill stadens bekvämligheter. Man beräknar att 500 bostäder ska vara klara redan 2025. Här kan du läsa mer om Mariesjö.

I Skövde finns det något för alla

Det finns mycket att upptäcka i Skövde, inte minst vacker natur året om. Här är det så nära till natur och aktiviteter att du hinner mer än du tror när tid bjuds. Ge dig ut på en tur med mountainbike på Billingen, en kort shoppingrunda i city, ett besök på Konstmuseet eller ett varv i skidspåret under vintertid. Det mesta finns inom räckhåll, vilket gör livet lite enklare. För barnfamiljer är det både tryggt och smidigt med promenadavstånd till förskolor, skolor och idrottsanläggningar. Skövde erbjuder mer tid till familjen, fritiden och det du älskar helt enkelt.

På Billingen, berget som bokstavligen står mitt i centrum, hittar du MTB-spår, pumptracks, höghöjdsbanor, löparspår och vandringsleder. När temperaturen sjunker och vintern gör sig påmind hittar du ett officiellt Vasaloppscenter med över 35 kilometer längdspår värdiga elitåkare på Billingen. Du tar dig enkelt till Billingen med buss som går varje halvtimme från city.

I Skövde finns det gott om lokala matupplevelser, evenemang och historiska sevärdheter. Sviker vädret dina semesterplaner? Inga problem. Det finns gott om roliga inomhusaktiviteter att utforska, bland annat Hop ´n Pop eller Jumpyard Skövde där hela familjen kan hoppa trampolin, spela fotboll och air tracks, tävla i ninjabana med mera. Här hittar du också upplevelsebadet Arena Skövde, Laserdome och flera inomhus paddelhallar. För dig som älskar golf är Skövdes två riktigt fina golfbanor värda ett besök, inom några mil finns det flera andra vackra banor att besöka. Det är inte ovanligt att möta elitspelare på din golfrunda, de spelar ofta här.

Det bästa sättet att ta vara på sensommaren är på cykel. Packa matsäcken och kulturcykla längs den gamla banvallen mellan Skövde och Varnhem och upptäck sevärdheter längs vägen. Ta med hela familjen på ett äventyr på höga höjder på Upzone där du svingar dig, åker ziplines och balanserar på olika hinder för att ta dig runt banan 14 meter upp bland trädtopparna. I Billinge Bikepark kan cyklister i alla åldrar utmanas på det asfalterade landskapet. I kommunen hittar du också en mängd olika naturområden med trollska skogar, öppna hagmarker, fjälliknande landskap och magisk utsikt väl värt ett besök!

I Skövde finns flera trevliga hotell som bäddar för bekvämt boende, samt restauranger med god mat. Vill du upptäcka Skövde by night finns det flera barer och nattklubbar, gott om kulturevenemang och föreställningar. På Vastsverige.se kan du läsa mer inför ditt besök i Skövde.