Vilken kommun blir Årets nyföretagarkommun 2021 bild

Vilken kommun blir Årets nyföretagarkommun 2021

Förra året tog Båstad hem titeln som Årets nyföretagarkommun 2020. I år är sju kommuner nominerade – vilken kommun som tar hem vinsten avslöjas 11 november på Eget företag mässan.

För sextonde året i rad delar Visma Spcs och NyföretagarCentrum ut 100 000 kronor och titeln Årets nyföretagarkommun. Prisutdelningen sker på Sveriges största mässa för nya företagare – Eget företag mässan. Syftet med priset är att inspirera, lyfta och stärka lokala entreprenörer och få fler att följa efter och våga starta eget.

Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs tycker det är viktigt att kommunerna runt om i Sverige skapar ett klimat som stärker lokala företag och inspirerar fler att våga gå sin egen väg. ”Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag, därför är det viktigare än någonsin att fler vill starta, driva och utveckla företag eftersom det ger ökade skatteintäkter och ett mindre sårbart näringsliv” säger Boo.

Dessa kommuner är nominerade till Årets nyföretagarkommun 2021

Dessa kommuner är nominerade (i respektive kategori) till chans att vinna titeln Årets nyföretagarkommun.

• Nacka (pendlingskommun nära en storstad)
  • Jönköping (större stad)
  • Ängelholm (pendlingskommun nära en större stad)
  • Bräcke (långpendlingskommun nära en större stad)
  • Varberg (mindre stad/tätort)
  • Tjörn (pendlingskommun till mindre tätort)
  • Sotenäs (landsbygdskommun med besöksnäring)

De sju kommunerna ovan är nominerade utifrån hur många nya företag som har startats per tusen invånare från nyårsdagen 2020 till och med 30 juni 2021 och kategoriseras enligt SKL:s kommungruppsindelning. All statistik över nyföretagandet hämtas från Bolagsverket.

Den kommun som vinner titeln vinner också en prissumma på 100 000 kronor. Den delas ut till lokala initiativ eller organisationer under tre års tid, i samråd mellan vinnarkommunen och instiftarna. Här kan du läsa mer om Årets nyföretagarkommun 2021.