Vadstena – en historisk kommun med nyskaparanda bild

Vadstena – en historisk kommun med nyskaparanda

Vadstena är en historisk kommun med medeltida slott, kulturhistoriska byggnader och kullerstensgator. Här bor invånare som uppskattar och värnar om det historiska arvet men också nyskapande aktörer som utvecklar staden framåt. Vi är stolta att Vadstena är en del av Nykommun.se.

Vadstena har en spännande historia som sträcker sig tillbaka till medeltiden. Den äldsta byggnaden härstammar från 1260-talet och på Rådhustorget finns hus från varje sekel mellan 1400- och 2000 talet. Här finns bland annat Nordens bäst bevarade renässansslott, Vadstena slott, och Gustav Vasas slottsträdgård som idag går under namnet Asylenparken. Här kan du läsa mer om Vadstena, en kreativ historia.

Det historiska arvet är en stor del av Vadstena, men kommunen blickar ständigt framåt. Just nu pågår en expansiv tillväxt genom stora satsningar för att öka företagandet, skapa nya bostäder och utveckla stadsmiljön.

Vadstena i topp bland Sveriges bästa skolkommuner

Vadstena är bästa skolkommunen i Östergötland enligt Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun 2021. Här är skolfrågor prioriterade och kommunen arbetar långsiktigt tillsammans med skolledningen för att skolorna ska va så bra som möjligt för både elever och lärare. I förskolorna och skolan är det viktigt att barnen äter näringsrik mat av hög kvalitet för att hålla energin på topp. Vadstena prioriterar lokala livsmedelsproducenter och närproducerade råvaror i skolköken. Här kan du läsa mer om skolor i Vadstena.

Utöver förskolor och grundskolor finns två stycken folkhögskolor. Är du intresserad av att studera konst är Vadstena Folkhögskola ett bra alternativ. Här hittar du även Vadstena Sång och Pianoakademin där studierna fokuserar på musik inom olika inriktningar.

Vacker natur i historisk miljö

Det finns mycket att se och göra i Vadstena. Förutom historiska landmärken bjuder Vättern in till bad, paddling och fiske. Cykla eller promenera längs med strandpromenaden förbi slott- och klosterområdet eller vandra i Östergötlands högsta berg eller vandringsleder strax utanför Vadstena. Vätterviksbadet är perfekt för barnfamiljer med sin långgrunda strand och ligger på cykelavstånd från centrum. Här arrangeras evenemang, aktiviteter och upplevelser bland annat medeltidsdagar, triathlonlopp och marknader. En promenad genom Vadstena stad är som att promenera genom århundraden av historia och arkitektur. Du hittar också mysiga små butiker och trevliga restauranger. Vadstenas odlingstradition är erkänd och stadens vackra trädgårdar är värda ett besök. Läs mer här om vad Vadstena har att erbjuda.