Sundsvall är kommunen som ger dig mer livskvalité bild

Sundsvall är kommunen som ger dig mer livskvalité

Sundsvall ger dig mer livskvalité, i alla fall om du frågar invånarna i denna moderna kommun mitt i Sverige. Men vad är det som gör Sundsvall så speciell?

Den här urbana och klimatsmarta staden erbjuder allt man kan tänkas behöva inom 15 minuters räckhåll, vilket minskar behovet av att köra bil och gör det enkelt för invånarna att njuta av allt Sundsvall har att erbjuda.

Sundsvall är en av Sveriges främsta friluftskommuner

Sundsvalls kommun är belägen nästan mitt i Sverige, omringad av berg med havet intill. Med naturen nära tillhands är det inte konstigt att Sundsvall har blivit framröstad till Sveriges friluftskommun inte bara en utan två gånger, 2010 och 2018. I Sundsvall gör sig naturen ständigt påmind och för den som uppskattar utomhusaktiviteter är kommunen ett naturligt val. Här finns 36 havsbad och insjöbad, ett stort utbud av vandringsleder, 4 slalombackar och 300 km preparerade längdspår. Det gör att människor i alla åldrar kan njuta av Sundsvalls natur året runt.

Anders Erlandsson arbetar som friluftsstrateg i Sundsvalls kommun och för arbetet mot ett mer klimatsmart Sundsvall framåt med en välutvecklad friluftsstrategi. Han berättar om Sundsvalls ambition att utveckla kommunens friluftsområden, för att skapa större möjligheter för fler att njuta av den friska luften.

– ” En sådan satsning är cykelanläggningen på Södra berget, där både stora och små terrängcyklister kan ta sina kunskaper till nästa nivå och utmana sig själv.”

Det är alltså hit du ska ta med din mountainbike om du önskar dig fart och äventyr.

Men Sundsvall har mer än cykelanläggning att erbjuda den som vill utforska naturen. Paddla kanot, spela golf, vandra eller varför inte fiska? Här finns det gott om aktiviteter för alla smaker. Vill du veta mer om utomhusaktiviteter i Sundsvall kan du besöka visitsundsvall.

Öka livskvalitén och förenkla livspusslet i Sundsvall

För att du som boende i Sundsvall ska ha en så enkel vardag som möjligt erbjuder staden allt du behöver inom 15 minuter. Det vill säga skola, arbete, nöjen, grönområden etc.

Vill du starta ett nytt kapitel i livet finns stora möjligheter för dig som önskar att ta ett kliv i karriären eller vill studera. Kanske arbetar du i huvudstaden men önskar att bosätta dig i Sundsvall? Flera sträckor av järnvägen mellan Sundsvall och Stockholm är dubbelspårig för att underlätta pendling mellan Sundsvall och Stockholm. Målet är att hela sträckan ska vara dubbelspårig, så att pendling ska vara enkelt.

Sundsvall är också hem för flera spännande och innovativa företag. Två exempel är Renewcell, som är ett snabbväxande sustaintech-företag med en unik textilåtervinningsteknik, och NorthX Biologics – ett svenskt läkemedelsbolag med fokus på processutveckling och storskalig produktion av avancerade biologiska läkemedel. Kanske är det i Sundsvall du tar dina yrkeskunskaper till nästa nivå. Sundsvall är en spännande kommun under ständig utveckling och vi är stolta över vårt samarbete. Här kan du besöka kommunens egna sida och ta reda på mer viktig information om Sundsvall.

Fotograf: Evelina Ytterbom