Många arbetsgivare inom vården skriker efter sommarvikarier bild

Många arbetsgivare inom vården skriker efter sommarvikarier

Just nu finns det runt 50 000 lediga sommarjobb att söka och i flera delar av landet är dessutom jobben fler än tidigare år. Störst är bristen på personal inom vården och nu gör kommuner och regioner allt de kan för att locka såväl ungdomar som äldre. Snart är det dags att summera om satsningarna har gett resultat och i bland annat Norrbotten har responsen varit bättre än väntat.

Det är främst bristen på undersköterskor som uppmärksammas när Arbetsförmedlingen nyligen informerade om läget på arbetsmarknaden inför sommaren. I Platsbanken finns just nu mer än 16 000 lediga sommarjobb för yrkesgruppen, bland annat inom hemtjänsten och på äldreboenden. I början av april löper de flesta utannonserade jobben ut och snart kan kommuner och regioner svart på vitt se hur bemanningen kommer att se ut under sommarmånaderna.

Sveriges bästa sommarjobb i vård och omsorg

I Norrbotten valde man att gå ut på bred front med en rekryteringskampanj för att anställa vårdpersonal. Bland annat fick nästan 70 000 personer ett personligt brev med erbjudande om sommarjobb.

– I ett kort perspektiv vill vi rekrytera nya medarbetare till sommaren, för att möjliggöra välförtjänta semesterveckor för vår ordinarie personal. På längre sikt hoppas vi att de som kommer hit under sommaren gärna stannar och flyttar upp, säger uppdragsledarna Anita Gustavsson och Jonas Sandberg i ett pressmeddelande från Region Norrbotten.

Kampanjen har kallats ”Sveriges bästa sommarjobb” och nyligen meddelades att uppemot 300 medarbetare har hört av sig – målet var 100.

Lockar med bonus

Andra offentliga arbetsgivare har istället valt att locka med olika typer av bonusar, det vill säga ekonomiska kompensationer för de som väljer att antingen arbeta sammanhängande eller skjuta på sin semester. I Linköpings kommun behövs runt 700 vikarier till vård, stöd och omsorg under sommaren för att ordinarie personal ska få sin semester. Sommarvikarier som arbetar åtta sammanhängande veckor får utöver sin lön ut en bonus på 4 000 kronor.

– Vi betalar ut bonusen som en del i att vara attraktiva som arbetsgivare och hoppas det kan öka intresset till att söka ett av Linköpings bästa jobb, säger enhetschef Anna Jonson, i ett uttalande på kommunens hemsida.

Trots lockelser om olika typer av bonusar och möjligheter till fast anställning är det dock långt från alla kommuner och regioner som löst personalfrågan inför sommaren. Det finns med andra ord stora möjligheter för dig som funderar på att jobba inom vården i sommar att höra av sig till de olika verksamheterna – schemaläggningen är på de flesta ställen långt från klar. Kontakta din kommun eller region för mer information eller passa på nu under påsken att söka dig vidare genom Platsbanken.

– Det här bekräftar det vi har sett i våra prognoser, att det fortsatt finns många jobb att söka trots lågkonjunkturen, säger Alva Johansson, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen i ett pressmeddelande.