AI i utbildningen: Så förändras klassrummet bild

AI i utbildningen: Så förändras klassrummet

Publicerad:

AI i utbildningen: Skolan förändras snabbt. Digitala verktyg och artificiell intelligens (AI) blir allt vanligare, och både undervisning och lärande börjar se annorlunda ut. Men utvecklingen behöver ske med omtanke. Enligt Skolverket är AI fortfarande nytt i skolan och måste användas på ett sätt som stärker lärandet – inte ersätter det.

AI i utbildningen som stöd – inte ersättning

AI kan hjälpa till med mycket i undervisningen. Det kan föreslå övningar anpassade efter elevens nivå, ge återkoppling eller hjälpa elever med språkstöd. För lärare kan AI minska tiden som går till administration och planering, så att mer tid kan läggas på det som är kärnan i läraryrket: mötet med eleverna.

Men Skolverket betonar att AI inte ska ses som en ersättning för lärare. Den mänskliga delen av undervisningen är fortfarande helt avgörande för att elever ska utveckla förståelse, få stöd och växa. AI-verktyg kan också ibland ge fel svar eller bygga på bristfälliga källor, därför behöver elever och lärare vara kritiskt tänkande när de använder dem.

Skolverket rekommenderar att skolor tar fram tydliga riktlinjer för hur generativa AI-verktyg som chattbottar får användas. Det handlar både om integritet, bedömning och att undvika att elever lämnar in AI-genererat material som sitt eget utan förståelse bakom.

Hybridundervisning och digitala lärmiljöer

Samtidigt växer hybridundervisning – där lärande sker både på plats och digitalt. Elever kan ta del av uppgifter, filmer och material i digitala lärplattformar och sedan arbeta vidare i skolan eller hemma. Det skapar flexibilitet och kan göra det lättare för elever att lära i sin egen takt.

Digitala verktyg kan också göra undervisningen mer konkret. Interaktiva simuleringar, filmer och digitala laborationer kan göra svåra saker lättare att förstå. Men för att detta ska fungera behöver alla elever ha tillgång till bra digital utrustning och uppkoppling. Skolverket lyfter att likvärdighet är en viktig fråga – annars riskerar skillnaderna mellan elever att öka.

Dessutom kräver hybridundervisning nya arbetssätt. Det räcker inte att “flytta undervisningen online”. Lärare behöver kompetensutveckling, stöd och tid för att arbeta med metoder som fungerar digitalt.

När tekniken kombineras med god pedagogik kan skolan både stärka kunskaper, motivation och framtidsförmågor. Frågan är nog inte om skolan kommer använda AI – utan hur vi gör det på ett klokt, rättvist och lärandeinriktat sätt.


Ladda fler nyheter