Från ingenjör till lärare

Från ingenjör till lärare – Vidars oväntade väg in i klassrummet

När Vidar Vissar lämnade Värmland för att börja ett nytt liv i Norrland väntade en utbildning inom maskinteknik och en karriär som ingenjör. Arbetsdagarna var fyllda av teknik och problemlösning, men trots det kände han att något saknades. Han längtade efter mer mänsklig kontakt och efter att få göra skillnad på ett mer direkt sätt. Den känslan ledde honom till att prova på ett lärarvikariat – ett val som visade sig bli starten på en helt ny yrkesbana.

Ett karriärskifte med mening

Under tiden som vikarie fick Vidar möjligheten att undervisa i sina favoritämnen. Rektorn på Sörböleskolan såg hans engagemang och uppmuntrade honom att ta steget och bli legitimerad lärare.

– ”Jag märkte hur mycket jag trivdes med att förklara och visa elever hur saker fungerar. Att få följa deras framsteg gav en helt annan glädje än jag var van vid,” berättar Vidar.
Intresset som väcktes gjorde att han sökte sig till Teach for Swedens ledarskapsprogram.

När ett vikariat leder till helt nya möjligheter

Idag undervisar Vidar i både matematik och teknik på Sörböleskolan i Skellefteå kommun. Samtidigt studerar han till lärare på distans – en kombination som programmet möjliggör genom sitt arbetsintegrerade upplägg. Det innebär att han får praktisk erfarenhet i klassrummet samtidigt som han bygger på sin pedagogiska kompetens.

– ”Jag har dessutom mött fantastiska människor genom programmet. Vi stöttar varandra, utbyter idéer och utvecklas tillsammans, samtidigt som vi får guidning av våra ledarutvecklare,” säger han.

foto-teachforsweden

Vidar Vissar. Foto: Teach for Sweden

Coaching som gör skillnad

En viktig del av Teach for Swedens program är den individuella coachningen. Vidar arbetar tillsammans med en ledarutvecklare som regelbundet följer honom i undervisningen. Det första besöket gjordes redan i september, och för Vidar har stödet blivit en värdefull del i hans utveckling.

– ”Det är både utmanande och inspirerande. Man blir mer medveten om hur man undervisar och hur man kan förbättra sina lektioner. Feedbacken hjälper mig att växa som lärare,” förklarar han.

Vidars råd till ingenjörer som är nyfikna på läraryrket

Till andra ingenjörer som funderar på att byta bana har han ett tydligt tips:

– ”Våga prova! Börja med att besöka en skola eller testa att vikariera. Det kan öppna fler dörrar än du tror.”

Vidars resa visar att ett karriärbyte kan leda till både personlig utveckling och ett arbete där ens tekniska bakgrund blir en tillgång. Med stöd från Teach for Sweden och en genuin vilja att arbeta med elever har han hittat ett yrke där han får bidra – varje dag.