Glajol Toosi om sitt första år i klassrummet

Glajol Toosi om sitt första år i klassrummet

När höstterminen drar i gång går Glajol Toosi in i sitt andra år som lärare. För bara ett år sedan tog hon steget från byggnadsingenjör till att börja sin resa in i skolans värld – en resa som snabbt kom att fyllas av möten, känslor och lärdomar som gjort starkt avtryck.

Ett av de ögonblick hon minns allra tydligast inträffade en vanlig lunchrast.

– ”Några av eleverna kom fram och berättade hur mycket mitt arbete betytt för dem. Jag blev verkligen rörd. Det är en sådan stund som stannar kvar,” säger Glajol.

Ett medvetet val att byta bana

Förra sommaren påbörjade hon Teach for Swedens ledarskapsprogram för att utbilda sig till lärare i matematik och teknik. Drivkraften kom ur en önskan att bidra till samhället på ett mer direkt sätt.

– ”Jag har fått en enorm respekt för läraryrket. Det är en helt ny värld jämfört med ingenjörsarbetet, men känslan av att göra skillnad varje dag går inte att beskriva. De relationer jag fått bygga med eleverna är något jag verkligen värdesätter,” berättar hon.


foto:teachforsweden

Glajol Toosi

Ett år fyllt av utmaningar – och utveckling

Sedan starten arbetar Glajol på Skytteskolan i Göteborg samtidigt som hon studerar mot sin lärarexamen på distans. Att kombinera arbete och utbildning har krävt både planering och tålamod.

– ”Det är intensivt, men också väldigt givande. Att kunna använda det man lär sig i studierna direkt i klassrummet gör att utvecklingen går snabbt. Observationerna från min ledarutvecklare har varit ovärderliga – både bekräftelsen och förbättringsförslagen har hjälpt mig att växa,” säger hon.

Råd till nya lärare – våga vara mänsklig

Under det nya läsåret får Skytteskolan en ny deltagare i programmet, något Glajol tycker är roligt. Hon minns själv hur det kändes att vara helt ny – och delar gärna sina insikter.

– ”Det är mycket att ta in i början. Jag försöker fortfarande att inte vara för hård mot mig själv. Ingen är perfekt från start. Be om hjälp, fråga kollegor och ta stöd när du behöver det,” säger hon.

Det viktigaste rådet hon vill skicka med handlar dock om relationerna.

– ”Lägg tid på att lära känna eleverna. När det finns trygghet och tillit faller mycket annat på plats.”

Funderar du också på att byta karriär?

Glajols resa visar att ett karriärbyte kan leda till både personlig utveckling och en vardag där man gör skillnad på riktigt.

Vill du veta mer om att bli lärare genom Teach for Sweden? Gör en intresseanmälan här.