Arbetsanpassare till LSS avdelningen
I välfärdsförvaltningen arbetar cirka 2500 medarbetare. Förvaltningen styrs av Välfärdsnämnden med utgångspunkt i förvaltningens verksamhetsidé - ”Tillsammans underlättar vi människors möjlighet att leva ett meningsfullt liv” - arbetar vi för att uppnå kommunens vision: Vi bygger bäst tillsammans.
LSS avdelningen är den tredje största avdelningen inom välfärdsförvaltningen med uppdraget att
verkställa de beslut som fattats enligt LSS lagen.
Företrädesvis beslut om bostad med särskild service, personlig assistans och daglig verksamhet. Målsättningen i stödet som ges är att främja jämlikhet i levnadsvillkor, självständighet och delaktighet i samhällslivet. Den som beviljats en insats ska ges möjlighet att leva som andra.
Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter som arbetsanpassare består i att motivera och vägleda personer med beslut om daglig verksamhet enligt LSS. Målet med ditt arbete är att ge individen en meningsfull sysselsättning samtidigt som du arbetar för att individen ska utvecklas efter dennes förmåga.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att ge stöd och vägledning till individen, matcha intressen och förmågor mot olika arbetsområden inom den dagliga verksamheten/arbetsmarknaden eller utbildning, samt ta kontakt med möjliga arbetsplatser. Viktigt i denna process är god samarbetsförmåga och förmåga att se möjligheter. Det enskilda ärendet innebär stöd, planering, inskolning, uppföljning, regelbundna kontakter med företag och individen utifrån behov.
Du kommer att aktivt samverka i olika nätverk samt utveckla kontakter med flera aktörer runt
målgruppen och enskilda individer, t ex Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, gode män och anhöriga.
En viktig del av arbetet består av löpande dokumentation enligt gällande lagkrav för LSS-verksamhet.
Kvalifikationer
Som arbetsanpassare bör du ha en relevant högskoleutbildning inom beteendevetenskap, pedagogik, samhällsvetenskap, folkhälsovetenskap, arbetsterapi, rehabilitering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som tillräcklig.
Du har ett pedagogiskt samt motiverande förhållningssätt gentemot den enskilde och förmåga att arbeta med deltagarens behov i fokus. Du bör vara stresstålig och ha god samarbetsförmåga. Arbetet fordrar flexibilitet samt förmåga att prioritera och fatta snabba beslut.
Det är meriterande om du har tidigare Erfarenhet att arbeta med personkretsen enligt LSS. Kunskap om neuropsykiatri, psykisk ohälsa och missbruksproblematik är önskvärt. Vi ser gärna att du har jobbat med Supported Employment och har kunskap om arbetsmarknadscoachning.
Vi söker dig som har goda datakunskaper.
Körkort, behörighet B, är ett krav.
Bifoga CV och personligt brev med din ansökan
http://inspiration.ornskoldsvik.se/
Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde.
I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Dessa tjänster kräver svenskt medborgarskap.
I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.
Om jobbet hos ÖRNSKÖLDSVIKS KOMMUN
Sista ansökningsdag
12 augusti
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja

Att bo i Örnsköldsviks kommun innebär en kombination av en livlig stadskärna, vacker natur och närhet till hav och skärgård, vilket skapar en trivsam miljö både för familjer och individer. Boendeutbudet är varierat, från moderna lägenheter och villor i centrala Örnsköldsvik till charmiga bostäder på landsbygden och strandnära hus längs kusten. För de som söker ett hållbart boende finns det nybyggda bostadsområden med miljövänliga lösningar, och kommunen satsar på energieffektiva byggnader för att underlätta en hållbar livsstil. Örnsköldsvik är omgiven av Höga Kusten, en av Sveriges mest storslagna [...]