Arbetsmarknadskonsulent
Gagnefs kommun är en arbetsgivare där möjligheterna är många och engagemanget stort! Här får du göra verklig skillnad för våra invånare och besökare.
I vårt dagliga arbete har vi alltid vår värdegrund med oss. Med den strävar vi efter att vara närvarande för alla invånare, kommunicera öppet och respektfullt samt att ständigt utvecklas både personligt och professionellt.
Välkommen att vara med och möta framtiden med oss på Gagnefs kommun!
Nu söker vi en arbetsmarknadskonsulent till FINSAM-projektet Rehabilitering & Arbete (RoA) som vi arbetat framgångsrikt med sedan våren 2021.
Målgruppen är personer med psykisk ohälsa som står långt ifrån arbetsmarknaden, där vi hjälper till att skapa meningsfull sysselsättning för deltagarna med målet att nå egen försörjning. I RoA samarbetar du med kollegor i Gagnef, Rättvik och Leksand och kartlägger och utreder individens behov av rehabiliteringsinsatser för att bryta utanförskap.
Du har din anställning hos Arbetsmarknadsenheten i Gagnefs kommun. Här arbetar arbetsmarknadskonsulenter, arbetsledare och integrationssekreterare. Tillsammans bildar vi ett kreativt team som tar tillvara varandras styrkor. Är du intresserad kan vi erbjuda dig ett meningsfullt arbete med varierande och utmanande arbetsuppgifter.
Arbetsuppgifter
Som arbetsmarknadskonsulent träffar du arbetssökande för individuella samtal och vägledning samt kontaktar arbetsgivare för att hitta lämpliga praktikplatser för de individer som du ansvarar för. Tjänsten innebär hög grad av samverkan och samarbete med både interna och externa aktörer, så som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Dalarna och Socialtjänsten.
Kvalifikationer
För att trivas i rollen som arbetsmarknadskonsulent behöver du ha ett genuint intresse för andra människor, ha lätt för att skapa relationer och samarbeta med andra. Du är självgående och initiativtagande med fokus på resultat och mål för verksamheten. Du har lätt att ta dig an utmaningar och kan själv prioritera och strukturera arbetet för att lösa de utmaningar du står inför.
Du har adekvat högskoleutbildning, exempelvis arbetsterapeut, SYV, socionom eller beteendevetare alternativt utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Vi ser gärna att du har någon form av samtalsutbildning. Meriterande är även Supported employment, MI eller liknande utbildningar.
Vi söker dig som har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna med inriktning på rehabilitering. I tjänsten som arbetsmarknadskonsulent är det bra om du har kunskap hur arbetsmarknaden fungerar, om lösningsfokuserat förhållningssätt samt NPF diagnoser och/eller beroendeproblematik.
Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt ha god datavana. Uppdraget innebär resor i tjänsten, t.ex. företagsbesök, vilket kräver B-körkort.
Villkor
Tjänsten är tillsvidare och heltid med tillsättning snarast eller enligt överenskommelse.
Övrigt
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljning av platsannonser. Vi har i förväg beslutade annonserings och sökvägar. Insända ansökningshandlingar återsändes ej.
Personer med skyddade personuppgifter rekommenderas att skicka ansökan med brevpost till adress; Gagnefs kommun, 785 80 Gagnef. I ansökan ska framgå vilken tjänst som söks och beslut från Skatteverket om skyddade personuppgifter, för att ansökan ska kunna skyddas på rätt sätt från början.
Om jobbet hos Gagnefs kommun
Sista ansökningsdag
18 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja