Mölndals kommun logotyp

Arkivarie till vård och omsorgsförvaltningen

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård. Nu söker vi en arkivarie till enheten för ekonomi och kansli som består av ett gott gäng på 12 medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att ge ett kvalificerat stöd till hela förvaltningen. Vi strävar efter ett öppet arbetsklimat där vi stöttar varandra och delar med oss av vår kunskap. Vi värdesätter engagemang, samarbete och en vilja att tillsammans utveckla och effektivisera arbetssätt. ARBETSUPPGIFTER Som arkivarie hos oss är du både strategisk och operativ. Tillsammans med dina närmsta kollegor, nämndsekreterare och registrator, leder och utvecklar du förvaltningens processer gällande arkiv- och informationshantering. Du kommer att hantera handlingar så som bland annat patientjournaler, personakter, beslutsunderlag, avtal och kvalitetsrapporter. Arbetet omfattar både digitala och analoga handlingar, ofta med sekretess, och sker i enlighet med gällande lagstiftning och interna riktlinjer för registrering, bevarande, gallring och arkivering. Du har en nyckelroll i att säkerställa att informationen hanteras rättssäkert, är tillgänglig och skyddad samt att arbeta med utveckling av digital hantering av vår information. Du kommer även att ingå i Mölndals stads nätverk för arkivarier samt informationssäkerhet- och dataskyddsnätverk, där du får möjlighet till erfarenhetsutbyte, samverkan och kompetensutveckling tillsammans med kollegor från andra förvaltningar. I rollen ingår även bland annat följande arbetsuppgifter: - Ordna, förteckna, lämna ut allmänna handlingar, skriva gallringsbeslut, utöva tillsyn och att hålla utbildningar om allmänna handlingar och offentlighetsprincipen - Skicka digitala och analoga leveranser till stadsarkivet - Informera och ge råd i informationshanteringsfrågor - Delta i utvecklingen av administrativa rutiner och ärendehanteringsprocessen - Upprätta och revidera styrande och rådgivande dokument - Delta i förvaltningens informationssäkerhetsarbete, ge stöd i informationssäkerhetsfrågor och genomföra utbildningsinsatser inom området. I uppdraget ingår även att vara förvaltningens dataskyddssamordnare. I den rollen ska du: - Vara förvaltningens kontaktperson gentemot stadens dataskyddsombud och bistå vid granskning - Stötta förvaltningen i dataskyddsfrågor - Informera och utbilda personal. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett stort engagemang för informationshantering och som brinner för att utveckla och förbättra arkiv- och informationshanteringsprocesser. Du trivs med att arbeta i demokratins tjänst och har förståelse för stödfunktionernas uppdrag gentemot verksamheterna. Du har en akademisk examen med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har även erfarenhet av arbete med arkiv- och informationsförvaltning i offentlig verksamhet och har god kännedom om gällande lagstiftning och riktlinjer. Du är en god kommunikatör, både i tal och skrift, och har lätt för att anpassa din kommunikation till olika mottagare och sammanhang. Du har också en mycket god samarbetsförmåga och ser det som självklart att bidra till helheten. Du delar gärna med dig av din kunskap, arbetar lösningsfokuserat tillsammans med andra och sätter delaktighet och samverkan i främsta rummet. Det förväntas att du håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning och att du reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet. Vi erbjuder dig ett utvecklande och stimulerande arbete tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad. Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

Om jobbet hos Mölndals kommun

Sista ansökningsdag
1 juni
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej