Partille kommun logotyp

Barnsekreterare till familjeenheten i Partille kommun

Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda. Vår arbetsplats ligger mitt i centrala Partille med ca 5 minuters gångavstånd till buss- och tågstation. Självklart kan du parkera din cykel i låst utrymme i kommunhusets garage. I kommunhuset finns också ett nyrenoverat och välutrustat gym med fri tillgång. Du har möjlighet att arbeta på distans och vi arbetar aktivt med digitala möten i verksamheten samt har möjlighet till semesterväxling. Vår förvaltning har också getts möjlighet att regelbundet åka på gemensamma konferenser. Partille kommun är en lagom stor kommun som är lätt att överblicka. Vi har ett gott internt samarbete inom förvaltningen och med andra viktiga samarbetspartners. Vi är tillräckligt många för att kunna göra ett gott arbete och samtidigt tillräckligt få för att kunna samarbeta på ett smidigt sätt. Tillsammans har vi fokus på att utveckla resurserna hos dem vi är till för. Varje medarbetares kompetens är viktig. ARBETSUPPGIFTER Vill du komma till en arbetsplats där du kan påverka och utvecklas? Då tycker vi att du ska söka till oss! På familjeenheten arbetar idag tre familjehemssekreterare, fyra barnsekreterare, en metodstödjare och en enhetschef. På enheten finns också två familjerådgivare. Vi söker nu en barnsekreterare. Som barnsekreterare följer du upp vården av familjehemsplacerade barn och ungdomar. Du blir handläggare i ärendet med ansvar för att verka för att barnets utveckling är så gynnsam som möjligt. Det innebär ett nära samarbete med den unge, familjehemmet, vårdnadshavare och familj, familjehemssekreterare samt övriga såsom skola och sjukvård. Du bygger relation med barnet/ungdomen och bli en person som hen kan ha förtroende för och bevakar hens intressen. Det är även barnsekreterarens uppgift att sköta löpande dokumentation och ansvara för utredningar av barnets behov. Arbetet är flexibelt i den mån att du kan styra och lägga upp ditt arbete utifrån rådande behov. Det finns även möjlighet till visst distansarbete, men tjänsten kan också innebära resor med övernattning.  Just nu är vi inne i en spännande utvecklingsfas av familjehemsvården i Partille. Tillsammans med enhetschef och drivna kollegor får du chansen att utveckla arbetet med placerade barn och unga, deras familjer och familjehemsföräldrar. Här kommer du som medarbetare vara en viktig och betydelsefull del i vårt arbete kring att se till att våra barn och familjehem får den hjälp och det stöd de behöver! Vi tror på nära samverkan mellan utredare, barnsekreterare, familjehemssekreterare och vår öppenvård. Familjeenheten har kontinuerliga gemensamma hel- och halvdagar under året då vi planerar och följer upp utvecklingsarbetet vad gäller aktiviteter och mål kring de familjehemsplacerade barnen. Vi har gemensam processhandledning och metodstödjare som nära stöd i det dagliga arbetet. KVALIFIKATIONER Vi vill att du som söker har en socionomexamen, erfarenhet av familjehemsvård och kunskap om socialtjänstens ansvar vad gäller familjehemsplacerade barn. Då dokumentation och administrativa arbetsuppgifter är en viktig del av tjänsten behöver du ha erfarenhet av detta. B-körkort är ett krav.  En av tjänstens hörnstenar handlar om samverkan och vi söker därför dig med god samarbetsförmåga. Du är en prestigelös person som är nyfiken på andra och har förmågan att hantera en tjänst med många olika arbetsuppgifter. Självklart har du barnet bästa i fokus. Vi vill att du har god förmåga att vårda och bygga goda relationer, kommunicera framgångsrikt och ett gott bemötande. För att trivas med arbetet behöver du också kunna planera ditt arbete och en förmåga att arbeta självständigt på ett strukturerat sätt, Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vilket för oss innebär att du på ett tydligt sätt kan redogöra för de kompetenser vi efterfrågar för denna tjänst.  Vi ser fram emot din ansökan! ÖVRIGT Urval kommer att göras löpande under ansökningstiden. I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta i syfte att samla in relevant information för rekryteringen, där alla sökande får besvara samma frågor. Svaren används sedan tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen. Skulle vi trots allt få in personligt brev kommer detta inte att beaktas. Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Om jobbet hos Partille kommun

Sista ansökningsdag
9 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej