Beredskapssamordnare, Stöd och omsorgsförvaltningen
Stöd- och omsorgsförvaltningen är organiserad i tre större verksamhetsområden: myndighetsutövning, funktionshinderomsorg samt individ- och familjeomsorg.
Vårt uppdrag är att tillgodose behov av stöd och omsorg inom socialtjänstens ansvarsområde – med målet att stärka och trygga den enskildes möjlighet till ett självständigt liv.
Inom förvaltningen finns en ledningsstab som arbetar förvaltningsövergripande med frågor som kommunikation, lokalförsörjning, digitalisering och utredningsarbete. Nu förstärker vi staben med en beredskapssamordnare – en viktig funktion för att säkerställa förmågan att upprätthålla och utveckla samhällsviktig verksamhet vid allvarliga störningar och höjd beredskap.
Arbetsuppgifter
Ditt huvudansvar blir att leda, samordna och följa upp arbetet med civil beredskap inom Stöd- och omsorgsförvaltningen och dess verksamheter.
Du kommer att:
Driva utvecklingen av det förmågehöjande beredskapsarbetet inom egna förvaltningen och bistå verksamheter och ledning med stöd i beredskapsfrågor.
Leda införandet av det kommunövergripande projektet Systematisk kontinuitetshantering (SKA) inom egna förvaltningen samt delta i referensgrupp på kommunövergripande nivå.
Genomföra kontinuitetsplanering samt risk- och sårbarhetsanalyser i förvaltningens verksamheter.
Driva utvecklingen av förvaltningens kris- och krigsorganisation och tillse att erforderliga planer finns, är kända och övas.
Driva och utveckla övningsarbetet internt samt vara lokal övningsledare för förvaltningen vid kommunens lokala samverkansövningar.
Samverka med andra delar av kommunen i beredskapsfrågor, delta i relevanta nätverk samt delta i kommunövergripande beredskapsplanering som berör Stöd- och omsorgsförvaltningen.
Samverka med andra kommuner, länsstyrelsen och relevanta myndigheter inom området kommunala hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens krisberedskap och civilt försvar (KHOSS).
Ansvara för att säkerhetsskyddslagen beaktas och följs inom ramen för arbetet med civil beredskap.
Delta i planering och genomförande av informationssäkerhetsrelaterade aktiviteter som har relevans för beredskapsarbetet.
Arbetet innebär att du driver processer och projekt inom civil beredskap från start till mål och kräver att du har hög anpassningsförmåga efter den föränderlighet som området och omvärlden befinner sig i.
I Umeå kommun har kommunstyrelsen och dess förvaltning Stadsledningskontoret (SLK) det övergripande ansvaret med att leda, samordna och följa upp kommunens arbete inom civil beredskap, informationssäkerhet och säkerhetsskydd. Du kommer därför att ha samverkan med och stöd av SLK i ditt uppdrag, du är också förvaltningens kontaktpunkt i beredskapsfrågor på samordnarnivå.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning från högskola eller universitet. För oss är det inte avgörande inom vilket område du har studerat – vi värdesätter den breda kunskapsbas och analytiska förmåga som högre studier för med sig.
Det är särskilt viktigt i den här rollen är att du har god erfarenhet av socialtjänstens olika verksamhetsområden. Du har insikt i socialtjänstens uppdrag och vardag, och förstår de utmaningar och möjligheter som finns inom området. Du behöver därför berätta i din ansökan på vilket sätt du fått dessa kunskaper och erfarenheter.
Har du dessutom kunskap inom krishantering och säkerhetsskydd är det meriterande – men inget krav. Vi erbjuder introduktion och kompetensutveckling.
B-körkort krävs för denna tjänst.
Dig som person
Vi vet att rätt personliga egenskaper är avgörande för att lyckas i den här rollen. Därför lägger vi mycket stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som är strukturerad, samarbetar väl med andra och trivs med att ta eget ansvar – särskilt i en vardag som kan förändras snabbt. Dessa egenskaper ska kunna styrkas genom referenser eller ha visats i tidigare yrkesroller.
Du har ett högt säkerhetsmedvetande och en god förmåga att strukturera, prioritera och ta initiativ i arbetet. Du är analytisk, lösningsorienterad och trygg i att hantera komplex information. Du har goda kommunikationsfärdigheter, är analytisk och har en stark problemlösningsförmåga. Du lär dig snabbt och har en helhetssyn som gör att du förstår vikten av samarbete för att uppnå goda resultat. Du har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer både internt och externt. Du trivs i en samordnande roll men har också förmågan att driva dina frågor framåt. Du kan omsätta planer till konkreta åtgärder, är flexibel och kan anpassa dig till nya förutsättningar och krav.
Tjänsten innebär placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer genomföras innan anställning.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?
Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta
Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.
Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html
Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.
Om jobbet hos Umeå kommun
Sista ansökningsdag
7 augusti
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej