Biståndshandläggare
Vi söker en engagerad och driven handläggare som vill göra verklig skillnad för de vi är till för! Varje dag går vi till jobbet med inställningen att ge det bästa stödet till de kommuninvånare som behöver oss. För oss är det viktigt att du värdesätter goda samarbeten, visar tillit till andra och bidrar med öppenhet och nytänkande!
I Klippans kommun är vi 1600 kollegor som varje dag jobbar med samma fokus - att finnas till för våra invånare, företag och besökare. Vi är alla en viktig del av helheten och vill vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Klippanbor. En röd tråd i vår strävan efter en gemensam kultur är att vi alla försöker leva efter våra kärnvärden "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet". Den politiska visionen är en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet. Nyfiken? Läs mer på klippan.se/kollegaiklippan
Inom avdelning myndighet/öppenvård har du kollegor som jobbar med myndighetsutövning över hela socialtjänstens ansvarsområde och med öppenvård riktad mot barn, familjer och vuxna. Du kommer också ha kollegor som arbetar på Familjens hus. Vi är en avdelning med starkt fokus på utvecklings- och förbättringsarbete och just nu arbetar vi för fullt med omställning till den nya socialtjänstlagen och räknar givetvis att du är med på den resan. Vi har en kompetensutvecklingsplan som erbjuder dig att ta del av kompetensfrämjande insatser oavsett erfarenheter och kunskapsnivå inom yrket. Hos oss får du ett ledarskap där din chef finns nära dig i vardagen, tillgänglig för att stötta och stärka, ge uppskattning och återkoppling.
Nu söker vi på enhet Myndighet bistånd/LSS en ny kollega. På enheten är vi 14 personer som arbetar med handläggning enligt socialtjänstlagen, LSS, färdtjänst, avgifter, dödsbo, serveringstillstånd, arkiv samt uppdragstagare. Hos oss får du möjlighet att utveckla såväl verksamheten som din egen kompetens. Välkommen till oss!
ARBETSUPPGIFTER
En av våra biståndshandläggare har valt att gå vidare till en annan tjänst inom vår avdelning myndighet/öppenvård, och därför söker vi nu en ny biståndshandläggare till enheten bistånd/LSS.
Du bedömer och följer upp medborgarens behov av insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) och arbetar utifrån individens behov i centrum (IBIC). Vi är 6 biståndshandshandläggare som arbetar tillsammans i 3 team. Hos oss får du möjlighet till utveckling i din yrkesroll och ett nära ledarskap. Du kommer vara delaktig och drivande i vårt utvecklingsarbete på enheten. Vi arbetar aktivt och systematiskt med omställningen till den nya socialtjänstlagen och förutsätter att du är med på den resan. I vår vardag har vi alla ett gemensamt fokus på en god arbetsmiljö i kombination med en hög kvalitet på vår leverans till våra medborgare.
Möten med medborgaren som ansöker om våra insatser och deras anhöriga är en stor del av arbetet, likaså dokumentation enligt gällande lagstiftning. Du kommer att samarbeta med dina närmsta kollegor inom enheten, men även med sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och undersköterskorna i utförarverksamheterna och andra externa aktörer.
System som du kommer att arbeta i är LifeCare och Mina planer.
KVALIFIKATIONER
Du är socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, exempelvis social omsorgsutbildningen. Det är meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning.
Du har förmåga att arbeta i team med såväl dina närmsta kollegor som med andra aktörer. För att lyckas med detta behöver du vara bra på att samarbeta, på att kommunicera och arbeta lösningsfokuserat. Arbetet som biståndshandläggare ställer höga krav på att du är flexibel, kan prestera och vara professionell i svåra situationer. Du kan hålla givna tidsramar och har god förmåga att strukturera, planera och prioritera. Du arbetar självständigt, tar ansvar för ditt arbete och bidrar till verksamhetens utveckling. Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation.
Du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt B-körkort.
ÖVRIGT
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg. Vi kommer gå igenom urvalet löpande och kan komma att kalla kandidater till intervju innan ansökningstiden har gått ut.
Om du blir kallad till intervju vill vi att du kan styrka dina meriter med intyg och betyg. Du behöver även kunna uppvisa giltigt körkort för aktuellt tjänstefordon om det är relevant för tjänsten.
För att arbeta hos oss måste du visa giltigt pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling på anställningsintervjun. Är du medborgare i ett land utanför EU/EES eller Schweiz behöver du även ta med dig ett arbetstillstånd.
Om du blir erbjuden tjänst ska du uppvisa giltigt utdrag från Polisens belastningsregister före anställning. Utdraget är kostnadsfritt att beställa och görs via polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
För allas trevnad är vår arbetstid rökfri.
Om jobbet hos Klippans kommun
Sista ansökningsdag
6 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja