Ludvika kommun logotyp

Biståndshandläggare LSS/Socialpsykiatri

Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg samt hemsjukvård. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter och sjuksköterskor. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta. Vill du jobba i ett piggt och glatt team, där trivsel, samarbete och utveckling av yrkesområdet är prioritet. Bland annat arbetar vi nu med  IBIC. Du kommer ha många bollar i luften. I arbetet är du social, stödjande, motiverande, undersökande och fungerar ofta som spindeln i nätet. Arbetsuppgifter Handläggning i form av utredning och beslut enligt socialtjänstlagen samt LSS. I arbetet ingår hembesök, samordnad individuell planeringsmöten, inhämtande av uppgifter, uppföljningar, omprövningar, samverka och samarbeta med andra huvudmän och samordning av vårdinsatser från flera vårdgivare. Arbetsuppgifterna innehåller uppgifter såsom att göra skriftliga biståndsutredningar, delegationsbeslut och skriftliga underlag för handläggning enligt ovannämnda lag. Kvalifikationskrav Formell kompetens (krav): Högskoleutbildning för socialt arbete eller pågående utbildning, minst termin 6. Krav: Körkort Arbetslivserfarenhet som biståndsutredare är meriterande (ej krav men önskvärt): För att självständigt kunna arbeta med handläggning, kartläggning och uppföljning av ärenden som avser utredning, beslut, samtal, relationer, samverkan, samordning, regelverk, rättsutveckling, insatser, uppföljning och utvärdering. Tidigare erfarenhet och kompetens i IT-stöd så som tex Pulsen Combine eller liknande är en fördel. Personliga egenskaper Du behöver ha förmågan att sätta brukarens behov i fokus och säkerställa brukarens delaktighet och inflytande samt uppmärksamma närståendes behov av stöd. Du behöver ha förmågan att ta emot och hantera synpunkter, klagomål och förslag. Du har goda samtalsledaregenskaper och kan driva saker. Du behöver vara stresstålig och kunna arbeta intensivt och under tidspress samt hantera högt inflöde av ansökningar. Att i stressade situationer kunna prioritera och strukturera arbetet är viktigt. För att få en bra och bred sammansatt arbetsgrupp kommer vikt även läggas på personlig lämplighet.    Anställningsvillkor: Vikariat snarast - 12 månader Arbetstid: 80 - 100 % måndag-fredag.  Antal platser: 1 Kontaktperson Enhetschef Jonny Isacsson tel 0240 - 866 35 1:e Biståndshandläggare Susanne Eriksson 0240-868 34 Facklig kontaktperson Vision: via Ludvika kommuns växel 0240-860 00   Ansökan Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 250501 . Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Intervjuer sker löpande. 

Om jobbet hos Ludvika kommun

Sista ansökningsdag
2 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja
Kommunvapen för Ludvika
Vill du hitta ditt inre lugn är Ludvika kommun rätt plats att bo på. Ludvika kommun ligger i Dalarnas län och nästan 27 tusen personer har gjort Ludvika kommun till sitt hem. Den största tätorten är Ludvika med strax över 15 tusen invånare. Centralorten Ludvika ligger vackert belägen vid sjön Väsman men kantas även av sjön Haggen och Övre Hillen. Naturen är alltid närvarande i Ludvika och oavsett vart du bor i kommunen har du alltid nära till vattendrag och sjöar. Ludvika välkomnar nya personer som vill bo i en kommun som präglas av mångfald. Här hittar du ett rikt och starkt föreningsliv och engagerade [...]