Bredbands- och digitaliseringssamordnare
För Strömsunds kommun är målet enkelt – alla ska trivas, ha kul på jobbet och få möjlighet att utvecklas och växa med sina arbetsuppgifter. Våra chefer har det viktiga uppdraget att se till att vi alla känner oss delaktiga, respekterade och ansvarstagande på jobbet.
Som kommun ansvarar vi bland annat för undervisning, vård och omsorg, samhällsbyggnad, arbetsmarknad, kultur och servicetjänster. Jobben vi gör får kommunen att fungera och det är betydelsefullt för invånarna – och skapar meningsfullhet i vår arbetsvardag.
Vi gör skillnad för människor dygnet runt, årets alla dagar. Vill du bli en del av vårt viktiga arbete? Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Bredband
Kommunen äger ett stadsnät som började byggas 2015 och agerar i flera olika roller som påverkar bredbandsutbyggnaden, till exempel som nätägare, markägare och tillståndsgivare.
I rollen som bredbandssamordnare har du en övergripande uppgift kopplad till kommunens roll som nätägare och att nätet fortsätter att utvecklas i positiv riktning. Fortsatt utbyggnad utgår från årlig investeringsbudget och möjligheten till bidrag. Nätets drift och underhåll sköts via kommunalt bolag. I arbetet ingår planering för fortsatt utbyggnad av kommunens fibernät på kort och lång sikt, ekonomisk uppföljning och att vara föredragande för beslut.
I rollen som bredbandssamordnare är du även kommunens kontaktperson i bredbandsfrågor vilket innebär kontakt med såväl medborgare, myndigheter och media. Du har även dialog och samverkan med kommersiella aktörer som bygger ut fibernät i kommunen.
Arbetsgruppen för bredband består av tjänstemän och politiker. Syftet med denna grupp är att ha ett helhetsgrepp om bredbandsfrågan och ett forum för de strategiska frågorna. Arbetsgruppens uppdrag är att arbeta strategiskt mot de nationella bredbandsmålen och bidra till att kommuninvånarna får tillgång till bredband på goda villkor och säkerställa det kommunala behovet att leverera samhällsservice.
Digitalisering
I rollen som digitaliseringssamordnare har du en övergripande uppgift att leda och driva det förvaltningsövergripande digitaliseringsarbetet för ökad samverkan och samsyn. Du arbetar med att digitalisera befintliga processer och att stötta verksamheten i att hitta nya processer och arbetssätt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med universitetsutbildning relevant för tjänsten eller andra kompetenser som arbetsgivaren finner lämplig . Erfarenhet inom digitalisering, gärna från offentlig sektor är meriterande samt förmåga att leda och driva förvaltningsövergripande utvecklingsprojekt.
Som person behöver du vara kommunikativ och lyhörd. Du är en trygg person och har förmåga att sätta in dig i verksamheternas vardag och kunna vara följsam samtidigt som det i ditt uppdrag ingår att vara drivande för att vi ska kunna flytta fram positionerna. Prestigelöshet behöver prägla ditt arbetssätt och du ska kunna växla mellan komplexa frågeställningar, trivas med ett varierade tempo i arbetet samt kunna vara både strategisk och operativ.
ÖVRIGT
Vi har gjort ett genomtänkt val av kanaler för den här rekryteringen. Vi vill inte bli kontaktade av försäljare, vänligen respektera detta.
Om jobbet hos Strömsunds kommun
Sista ansökningsdag
11 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja