Dataskyddsombud och informationssäkerhetssamordnare
Säkerhetskontoret är ett nytt kontor på kommunstyrelseförvaltningen. På kontoret samlas kommunens strateger och samordnare inom säkerhetsskydd, informationssäkerhet, krisberedskap, totalförsvar, fysisk säkerhet och dataskydd. Kontoret är i en uppstartsfas och ser ett behov att stärka våra förmågor inom dataskydd och informationssäkerhet, därför söker vi nu ett dataskyddsombud. I och med att kontoret är nytt så har du stora möjligheter att påverka ditt arbete och kontorets utvecklingsresa.
Våra medarbetare är en viktig tillgång och vi arbetar aktivt för att alla ska må bra till kropp och själ. Sandvikens kommun erbjuder också flera personalförmåner som är hälsofrämjande, bland annat:
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• semesterväxling
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen.
ARBETSUPPGIFTER
Som dataskyddsombud och informationssäkerhetssamordnare kommer du att spela en nyckelroll i att säkerställa att Sandvikens kommun hanterar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och andra relevanta lagar. Du kommer att ha en oberoende granskande roll och säkerställa att vi efterlever gällande dataskyddsbestämmelser.
Du kommer bland annat att:
• Stötta med råd och stöd inom dataskyddsfrågor samt jobba med utbildning och information till personal.
• Bygga och medverka i olika nätverk och grupperingar där frågor om dataskydd hanteras.
• Stötta vid genomförande av konsekvensbedömningar.
• Fungera som vår kontaktperson gentemot Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och andra relevanta aktörer.
• Samarbeta tätt med kommunens övriga specialister inom juridik, informationssäkerhet, IT-säkerhet och dataskydd.
• Följa upp och kontrollera att reglerna i GDPR och andra författningar efterlevs genom årliga kontroller och rapporter.
• Delta i utvecklingsarbete och säkerställa att dataskyddsprocesserna uppdateras och efterlevs.
• Bidra till att hitta lösningar som säkerställer att vi följer lagkrav samtidigt som vi utvecklar verksamheten och våra arbetssätt.
Utöver rollen som dataskyddsombud kommer du att arbeta med kommunens systematiska informationssäkerhetsarbete tillsammans med informationssäkerhetsstrateg. Arbetsuppgifterna kan komma att utformas efter behov och kompetens, men kan inkludera till exempel att stödja verksamheter med att klassificera information, utbilda, eller att granska informationssäkerhetsarbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• Har en akademisk examen inom juridik, informationssäkerhet eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Har goda kunskaper om dataskyddslagstiftning.
• Har några års erfarenhet av att arbeta med dataskyddsfrågor.
Det är meriterande om du:
• Har god förståelse för offentlighet- och sekretesslagen, informations- och cyberssäkerhetsjuridik.
• Har erfarenhet av att arbeta med dataskyddsfrågor i offentlig sektor.
• Har erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet eller något av säkerhetskontorets andra verksamhetsområden.
• Har kunskap om, eller erfarenhet av att arbeta med, ISO27001 och andra säkerhetsstandarder.
• Har kunskap om, eller erfarenhet av att arbeta med, IT-juridiska frågor.
För att lyckas i rollen krävs att du är kommunikativ, har lätt till samarbete och är lyhörd för olika situationer och behov. Du har förmåga att se frågor ur ett verksamhetsperspektiv och mod att ta dig an komplexa frågeställningar. Du är självgående och har förmåga att planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt, samtidigt som du behåller fokus och lugn även när det uppstår oväntade situationer eller tidspress. Du är inte rädd för att ta initiativ och driva frågor framåt, även när ramarna inte är helt satta.
Med grund i en personlig mognad har du ett starkt engagemang, god uthållighet och hittar nya vägar framåt när det tar emot. Din flexibilitet gör att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter och anpassa dig till förändrade omständigheter. Eftersom vi är i ett utvecklingsskede är det också viktigt att du trivs i en föränderlig miljö där du har möjlighet att påverka och forma arbetet.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass, vilket betyder att för anställning krävs ett godkänt resultat i säkerhetsprövning som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Vill du veta hur det är att bo, leva och verka i Sandvikens kommun? Kanske du funderar på att flytta till Sandviken? Vi har samlat information speciellt för dig på våra sidor "Hello Sandviken" under sandviken.se. Där hittar du även kontaktuppgifter till vår inflyttarlots som kan hjälpa dig med olika kontakter och ge dig tips inför ditt val av bostad.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb
Om jobbet hos Sandvikens kommun
Sista ansökningsdag
7 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej