Jobbusters AB logotyp

Digitaliseringsstrateg

Din nya roll 

I rollen kommer du att arbeta med flera digitaliseringsinitiativ som syftar till att skapa smidigare och mer enhetliga myndighetskontakter för företag, i samverkan med andra myndigheter och organisationer på nationell, regional och lokal nivå. Genom att utveckla digitala lösningar, guidade processer och effektiv ärendehantering skapar du nytta för både företag och offentlig sektor.

Du kommer att arbeta med projekt kopplade till Sveriges gemensamma digitala infrastruktur (Ena) och bidra till utvecklingen av enkla digitala myndighetskontakter. Målet är att göra det lättare för företag att göra rätt från början, att ge snabbare besked och att effektivisera offentlig förvaltning.

Dina arbetsuppgifter

- Leda och genomföra egna förstudier och utredningar

- Ta fram lösningsförslag och koncept inom digitala myndighetskontakter

- Göra nyttoberäkningar och analyser som stöd för beslutsfattande

- Arbeta i nära samverkan med andra myndigheter och organisationer

- Bidra till strategisk utveckling av digitala tjänster inom offentlig sektor

För att bli framgångsrik i denna roll behöver du
  • Ha minst fem års erfarenhet av strategiskt arbete i statliga och kommunala myndigheters digitaliserings- och förenklingsarbete.
  • Ha mycket god förståelse för styrningen av svensk offentlig förvaltning samt förståelse för dess för- och nackdelar.
  • Ha mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
  • Ha djupa kunskaper och lång erfarenhet (minst fem år) av e-förvaltningsprojekt som bedrivs i samverkan mellan flera offentliga aktörer och leverantörer av IT-system.
  • Ha god kunskap och lång erfarenhet (minst fem år) om regelverk och uppgiftslämnande som träffar företag eller företag och dess tillämpning i praktiken.
  • Ha god kunskap och lång erfarenhet om informatik (minst fem år).
  • Ha gedigen bakgrund eller utbildning (examen inom högskola eller universitet) som statsvetare eller nationalekonom.
Vem är du?

För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad och kunna hålla ordning även i komplexa sammanhang. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till förändringar. Din förmåga att se både detaljer och helhet gör att du snabbt kan identifiera lösningar och förbättringsmöjligheter. Du är kommunikativ, trivs i samarbete med andra och kan förmedla budskap på ett tydligt sätt. Med ett starkt driv och fokus på resultat får du saker att hända och ser till att initiativ når hela vägen i mål.

Välkommen med din ansökan

Anställningens omfattning: 100% Anställningsform: Tidsbegränsad anställning Lön: Enligt överenskommelse Start: 2025-08-11 Slut: 2025-12-31 till , med möjlighet till förlängning till 2026-12-31 Sista ansökningsdag: 2025-06-11 Utvalda förmåner: Kollektivavtal, Friskvårdsbidrag, Benifex med mera I din ansökan: säkerställ att det tydligt framgår att du är kvalificerad utefter kundens önskade kvalifikationer

Bra att känna till!

Vi går igenom ansökningarna löpande. Då processerna i konsultvärlden ofta går snabbt kan tjänsten tillsättas innan sista ansökningsdatum – vänta därför inte med att skicka in din ansökan!

Du behöver inte skriva ett personligt brev utan i stället ber vi dig svara på urvalsfrågorna i samband med ansökan.

Företagspresentation Vår kund är en nationell myndighet som har uppdrag inom entreprenörskap och regional tillväxt. Vår kund har ett digitaliserat arbetssätt vilket möjliggör att man kan kombinera dagar på kontoret med ett hemmakontor. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Om jobbet hos Jobbusters AB

Sista ansökningsdag
26 november
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej