Halmstads kommun logotyp

Enhetschef inom funktionshinderomsorg

När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad. Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan. ARBETSUPPGIFTER Är du redo att leda med hjärta och engagemang? Som enhetschef för funktionshinderomsorgen får du chansen att forma framtiden och skapa positiva resultat för både brukare och medarbetare!  Som enhetschef ansvarar du självständigt för att planera, leda och följa upp verksamheten med fokus på kvalitet och medskapande. Det innebär bland annat att du ska sätta mål för och utveckla verksamheten samt kvalitetssäkra arbetssätt. I din roll som enhetschef ingår personal-, budget-, och arbetsmiljöansvar. Den aktuella tjänsten riktar sig till att ansvara för 3 gruppbostäder som är belägna utanför centrala Halmstad. Hos oss kommer du ingå i avdelningens ledningsgrupp bestående av övriga enhetschefer, poolchef, metodstödjare, planeringssekreterare och avdelningschef. Du kommer att ha ett nära samarbete med dina närmaste kollegor. Du kommer ta ett stort eget ansvar och aktivt bidra till positiva resultat för både den egna enheten och hela verksamhetsområdet. Vi jobbar med samarbete och samverkan på flera nivåer och ser detta som en viktig del i arbetet. Du arbetar utifrån ett helhetsperspektiv och har förmåga att relatera det egna ansvarsområdet till förvaltningen som helhet. Du är närmsta chef för medarbetare ute i våra boendeverksamheter som är stödbiträden och stödpedagoger. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara: • Samverkan med interna och externa parter. • Vara drivande och omvärldsbevakande gällande verksamhetens utveckling. • Vara aktiv i, för uppdraget, utvalda mål- och utvecklingsområden. Detta gör du tillsammans med medarbetare, chefskollegor och andra på förvaltningen. • Ingå och bidra i avdelningens ledningsgrupp. KVALIFIKATIONER Du som söker har en relevant kandidatexamen (180hp) inom det sociala området eller en annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har även erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättning, vilket kan inkludera arbete inom LSS-verksamhet som bostad med särskild service, daglig verksamhet, korttidsvistelse, eller liknande. Tillgång till egen bil i tjänsten, B-körkort, samt goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är även krav för tjänsten. Det är meriterande om du har några års chefserfarenhet och om du har erfarenhet av LSS-lagstiftningen, särskilt insatsen bostad med särskild service. Erfarenhet av förändringsarbete är också en fördel. Dessutom ser vi gärna du har genomgått UL eller en annan likvärdig ledarskapsutbildning. För att lyckas i denna roll är det viktigt att du är en kommunikativ person. Du behöver kunna sälja in idéer och ge tydlig information om varför vi gör saker och var vi är på väg, samt vara skicklig på att kommunicera både muntligt och skriftligt på ett enkelt och tydligt sätt. Du bör också ha en god problemlösningsförmåga, kunna se till helheten och prioritera utifrån övergripande strategier. Eftersom ingen dag är den andra lik, behöver du vara operativ och resultatorienterad, snabbt kunna anpassa ditt beteende för att uppnå mål, hantera svårigheter och lösa problem. En god förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt är också viktig. Slutligen, ser vi att du är relationsbyggande, kan skapa samarbete med personer på olika nivåer i organisationen, såsom medarbetare, brukare, juridiska företrädare/närstående och kollegor. ÖVRIGT Information om tester:  Som ett steg i rekryteringsprocessen använder vi oss av tester i urvalet vilket gör det möjligt för oss att säkerställa en fördomsfri och rättvis process. Om du går vidare kommer du att få ett e-postmeddelande med tester att genomföra. Har du redan genomfört dessa tester kan du återanvända ditt resultat.  Kompetensbaserade intervjuer planeras hållas över Teams den 19:e maj. Intervjuer med facklig samverkan planeras hållas fysiskt på plats onsdagen den 21:e maj på förmiddagen. Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta. Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Varmt välkommen med din ansökan!

Om jobbet hos Halmstads kommun

Sista ansökningsdag
11 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej