Enhetschef till Vuxen- och biståndenheten
Är du en trygg och modig ledare som drivs av utveckling? Vill du leda en ny enhet med fokus på rättssäker handläggning och nära ledarskap? Då kanske du är rätt för oss!
Om jobbet
Vi ställer nu om för att skapa en enhetlig organisation där all myndighetsutövning inom socialtjänsten kommer finnas under samma verksamhet. Målsättningen med att förändra organisationen är att än mer kunna möta våra invånares behov av stöd genom att nyttja varandras kunskap och erfarenhet inom myndighetshandläggningen. Som verksamhet har vi redan nu nära till varandra, korta beslutsvägar och stora möjligheter att påverka som enhetschef något som underlättar för vårt kommande arbete.
Verksamheten individ- och familj ansvarar idag för att ge stöd till barn, ungdomar och familjer i utsatta situationer, till personer med psykisk funktionsnedsättning samt behandling till personer med missbruksproblem. I höst kommer verksamheten utökas med vuxen- och biståndsenheten. Med ansvar för handläggning av ärenden gällande LSS, hemtjänst, vård- och omsorgsboende samt boendestöd. Även avgiftshandläggning kommer ingå inom enheten.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef blir din uppgift att leda och fördela arbetet inom enheten och samarbeta med samverkansaktörer både internt och externt. Du kommer ha fullt ansvar för både personal, ekonomi och verksamhet. Du har en drivande roll i att utveckla, kvalitetssäkra och effektivisera arbetet utifrån ett helhetsperspektiv. Som enhetschef har du ett mer övergripande uppdrag där du jobbar strategiskt för att kvalitetssäkra och utveckla enhetens arbete.
Du kommer tillsammans med dina tre enhetschefskollegor och din verksamhetschef att ingå i ledningsgruppen för verksamheten Individ och familj. Ledningsgruppen är en erfaren, kreativ, driven och utvecklingsvillig ledningsgrupp. Du förväntas bidra till gemensamma frågor och ökad samverkan inom verksamhetsområdet. Vi ser ständig utveckling av verksamheten som en förutsättning för att kunna göra vårt jobb på bästa sätt och som enhetschef har du stort mandat och ansvar att driva detta arbete. Samverkan med fackliga organisationer är viktigt för att fortsätta främja en god arbetsmiljö och verksamhetsutveckling.
Jag som blir din närmsta chef har under åren arbetat inom flera områden inom socialtjänsten och tycker fortfarande det är lika roligt och utvecklande! Lindesberg är en framåtsyftande kommun med korta beslutsvägar och nära till samverkanspartners. Detta innebär att vi har goda möjligheter att utveckla och organisera vår verksamhet på bästa sätt.
Att vara förtroendeskapande och ha ett ledarskap som bygger på tillit och delaktighet ser vi som viktiga ledord i hela Socialförvaltningen. Det är varje medarbetare som står för specialistkunskapen och vi förväntar oss att du värdesätter och tillvaratar deras kompetens för verksamhetens utveckling.
Vi vill att du ska trivas, utvecklas och lyckas med ditt uppdrag. Vi har nära stöd från verksamhetschef och olika stödfunktioner såsom HR och ekonom. Vi erbjuder dig möjlighet att växa som ledare, bland annat genom utbildningar, vårt ledarforum och vi förväntar oss att du bygger på dina styrkor och arbetar med dina utvecklingsområden. Vi erbjuder bland annat motionstimme eller motionspeng, semesterväxling och möjlighet till förmånscykel.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen med god kunskap om lagarna som styr vårt arbete. Du har tidigare erfarenhet av socialt arbete och inom myndighetsutövning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbetsledande funktion. Det är viktigt att du har förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar då du kommer föredra ärenden för politiken. Krav för tjänsten är goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt b-körkort. Vi förutsätter att du har goda IT-kunskaper.
Vi söker dig som är en närvarande och trygg ledare som är lyhörd för andra samtidigt som du kan vara tydlig och modig när det kommer till att fatta beslut. Du har förmågan att se helheten och arbeta strategiskt med fokus på Socialförvaltningens uppdrag. Tillsammans med dina medarbetare arbetar du strukturerat mot uppsatta mål. Du bidrar till en god arbetsglädje genom en förmåga att se möjligheter och kunna skapa motivation och engagemang. Du är kommunikativ och trivs med att samarbeta och driva saker tillsammans med andra. Du är förtroendeingivande och kan vidareutveckla ett professionellt förhållningssätt som präglar hela vår organisation. Vidare är du trygg inom de lagrum som tillämpas och håller dig ständigt uppdaterad om aktuella förändringar inom juridik och myndighetsutövning.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Om du blir erbjuden tjänsten behöver du kunna uppvisa ett giltigt utdrag från polisens belastningsregister.
Tillträde enligt överenskommelse.
ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar cirka 2 100 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!
Om jobbet hos Lindesbergs kommun
Sista ansökningsdag
29 juni
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja