E-Hälsomyndigheten logotyp

Erfaren projektledare med passion för digital utveckling

Vill du vara en del av den digitala transformationen och arbeta med att förbättra förutsättningar för digitalisering av hälso- och sjukvård och socialtjänst? Har du god kunskap om hur vårdens digitala infrastruktur fungerar? Vill du bidra till utvecklingen av den nationella digital infrastrukturen genom samverkan med aktörer inom framförallt vård och omsorg, men också övriga aktörer inom offentlig förvaltning? Då kan detta vara en roll för dig! Avdelningen för Analys och utredning söker nu en kvalificerad och engagerad projektledare med gedigen erfarenhet av att driva komplexa digitala utvecklingsinitiativ. Avdelningen ansvarar för att leda och genomföra utredningar och digital utveckling i samband med regeringsuppdrag och andra utvecklingsuppdrag samt att följa och analysera sektorns utveckling. På avdelningen hanterar man även remissärenden och ansvarar för myndighetens produktion, behandling, analys och utlämnande av statistik och mikrodata.  Om tjänsten Som projektledare hos oss får du en central roll i att planera, leda och följa upp digitala utvecklingsprojekt, med fokus på lösningar som stärker säkerhet, tillgänglighet och effektivitet. Du kommer att arbeta nära både interna team och externa samarbetspartners, med ansvar för att säkerställa att projekt levereras enligt uppsatta mål, tidsramar och budget. För att lyckas i den här rollen krävs att du har flerårig erfarenhet av att leda digitala utvecklingsprojekt med erfarenhet från hälso- och sjukvårdssektorn. Du behöver ha god förmåga att arbeta i komplexa miljöer där flera aktörer och perspektiv samverkar, och där det är avgörande att kunna balansera verksamhetsbehov med tekniska och säkerhetsmässiga krav. Du behöver även ha en mycket god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt, samt vana av att förankra och driva projekt i dialog med såväl interna som externa intressenter. Rollen förutsätter att du arbetar strukturerat och resultatinriktat, att du har erfarenhet av att samarbeta med leverantörer och utvecklingsteam, samt att du är van vid att arbeta enligt etablerade projektmodeller kopplat till agila arbetssätt. Du behöver även ha god förmåga att leda och skapa engagemang i projektteam, och bidra till ett samarbetsklimat som främjar delaktighet och framdrift. Om dig Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då dessa är avgörande för både din framgång i rollen och för att du ska trivas i vår verksamhet. Vi söker dig som har förmåga att se till helheten och att agera utifrån ett övergripande samhällsperspektiv, samtidigt som du kan omsätta mål och strategier i konkret handling. Som person har du ett tydligt driv och ett resultatorienterat arbetssätt. Du planerar och prioriterar ditt arbete på ett strukturerat sätt, och du tar ett självständigt ansvar för att föra processer och projekt framåt – även i komplexa och föränderliga sammanhang. Vi ser också att du har en god samarbetsförmåga, trivs med att arbeta i team, och har lätt för att skapa engagemang och delaktighet i gemensamma mål. Vi söker dig som har: • relevant akademisk utbildning • minst fem års erfarenhet av att leda komplexa digitala utvecklingsprojekt • goda färdigheter i att uttrycka dig i tal och skrift i svenska språket. Det är meriterande för tjänsten om du har:  • erfarenhet av att leda digitala utvecklingsprojekt inom hälso- och sjukvårdssektorn • förståelse för regelverk och säkerhetskrav inom offentlig digitalisering • erfarenhet av SAFe och agila arbetsmetoder • kunskap om identitets- och behörighetsfrågor inom offentlig sektor. Vad erbjuder vi? Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen. Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag. På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av: Enhetschef Camilla Hallström: 076-140 26 59 Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av: HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98 Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 16 maj 2025. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Kalmar eller Stockholm. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen. Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård. Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Om jobbet hos E-Hälsomyndigheten

Sista ansökningsdag
16 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej