Härryda kommun logotyp

Familjebehandlare till närvaroteamet i Härryda Kommun

Välkommen till Härryda, en kommun som vågar! Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun har de tre senaste åren placerat sig i topp i Dagens Samhälles årliga ranking av Årets superkommun. Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer! Vårt närvaroteam utvecklas så under våren ska teamet utökas med ytterligare en familjebehandlare. Vi strävar efter att främja en inkluderande och stödjande miljö för alla våra elever genom att kombinera tvärprofessionell expertis inom skola och socialtjänst med fokus på närvaroarbete. Vi söker nu en engagerade och erfaren familjebehandlare till vårt team med kunskap av att arbeta med barn, ungdomar och deras familjer. Du kommer att tillhöra socialtjänstens enhet Förebyggande och service, men arbeta i det tvärprofessionella närvaroteamet. I närvaroteamet arbetar du tillsammans med andra professioner i en grupp där intresset av skolfrågor är av vikt och där det finns ett starkt intresse för närvaroarbete. Vi söker dig som tycker det är berikande att arbeta tvärprofessionellt och tycker det är rolig att arbeta tillsammans med andra. ARBETSUPPGIFTER I din roll i närvaroteamet kommer du att arbeta med de elever som har allra högst frånvaro med ett tydligt fokus på att vara ett stöd till familjen och till kommunens skolor i arbetet med elever med problematisk skolfrånvaro. Det övergripande syftet med teamets arbete är initialt att få elever, som idag har en hög frånvaro från skolan, att återgå i studier. Rektor ansvarar för elevhälsoarbetet på skolan och du kommer att arbeta nära aktuella skolor, elever och vårdnadshavare samt samverka med olika yrkesgrupper inom elevhälsan, såsom lärare, övrig skolpersonal och externa samarbetspartners, för att främja elevers närvaro i skolan. Medarbetarna i närvaroteamet har ett tätt samarbete med varandra och träffas regelbundet för att arbeta gemensamt med verksamhets- och utvecklingsfrågor. Teamet består av personal från både utbildnings- och socialtjänstsektorn, där det just nu ingår en specialpedagog, en logoped, en socialpedagog, en hälsopedagog och två familjebehandlare. I teamet arbetar man utifrån ett systemiskt perspektiv, är lösningsorienterade och verkar för att arbeta evidensbaserat. Som familjebehandlare förväntas du arbeta i både team och enskilt beroende på uppdragets art och du behöver vara flexibel i ditt arbetssätt. Arbetet sker i huvudsak under dagtid. I din roll kommer du ha stor möjlighet till självständigt arbete, men det kommer finnas stöd att tillgå i det vardagliga arbetet från både kollegor och en förste socialsekreterare, extern handledning ingår också som stöd i ditt arbete. Som familjebehandlare i teamet arbetar du främst med elever med frånvaro på 75-100%. Andra kollegor i teamet arbetar mer förebyggande och som ett kunskapsstöd till kommunens skolor kring alla frågor gällande problematisk skolfrånvaro. KVALIFIKATIONER Du är socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Du har en bakgrund inom skola, socialtjänst eller annan liknande verksamhet och har erfarenhet av att samverka med olika professionella för att uppnå tydliga mål. Du ska ha en god samarbetsförmåga och det är viktigt att du i din roll är tydlig och säker samt har lätt för att skapa goda relationer. Vi lägger stor vikt vid att du är ansvarsfull, prestigelös, flexibel och uthållig samt har en god förmåga att skapa samarbetsallians med barn, föräldrar och interna/externa samverkanspartners. Du ska ha erfarenhet av arbete med barn/unga och familjebehandlande arbete. Vidareutbildning inom psykosocialt arbete, familjeterapi, systemterapi, FFT, Repulse eller andra metodkunskaper inom området är meriterande. Du har lätt för att motivera människor till förändring och verkar utifrån ett salutogent förhållningssätt. Erfarenhet av att arbeta med elever med hög frånvaro är meriterande och vi ser gärna att du har kunskaper om NPF och psykisk ohälsa. Då vi arbetar tvärprofessionellt och direkt med elever samt vårdnadshavare på daglig basis är det viktigt att du trivs med att jobba i team. Du har ett stort engagemang är tydlig och kommunikativ samt har en analytisk förmåga. Har du någon eller flera av dessa kvalitéer? Då är vi intresserade av att träffa dig för en intervju. För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas. ÖVRIGT Rekryteringen kommer fortgå om om erforderliga beslut fattas Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Om jobbet hos Härryda kommun

Sista ansökningsdag
2024-05-07T23:59:59
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid