Sigtuna kommun logotyp

Familjehemssekreterare

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! ARBETSUPPGIFTER Engagerad och erfaren familjehemssekreterare sökes! Vår kära kollega går snart i pension och vi söker därför en ny familjehemssekreterare till vårt härliga gäng. På vår enhet jobbar sex familjehemssekreterare, fem barnhandläggare, två behandlingsassistenter, en biträdande enhetschef och en enhetschef tillsammans gör vi skillnad för våra placerade barn och ungdomar. Vårt mål är att i största möjliga mån endast arbeta med egna familjehem och vi är snart där Sigtuna kommun är en kommun där det läggs mycket tid, kraft och resurser på familjehemsvården. Som familjehemssekreterare hos oss kommer du tillsammans med dina nya kollegor ansvara för att rekrytera, utreda och kontinuerligt stödja och vägleda våra familjehem i deras uppdrag. Hos oss arbetar familjehemssekreterare och barnsekreterare nära varandra i alla ärenden, för att följa upp att det placerade barnet får god omsorg och utveckling i sitt familjehem. Våra behandlingsassistenter finns med och jobbar med umgänge mellan det placerade barnet och de biologiska föräldrarna där det är möjligt. Arbetet med familjehem och familjehemsplacerade barn innebär ofta långsiktiga relationer och resor är vanligt förekommande i tjänsten. Av den anledningen är det viktigt att du har körkort. Som anställd hos oss erbjuds du introduktionsprogram, intern såväl som extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling genom föreläsningar och utbildning, flexibilitet och möjlighet att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan och i överenskommelse med närmaste chef, årsarbetstid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats är belägen i Märsta kommunhus, ett par minuters promenad från tågstationen. KVALIFIKATIONER        Vi söker dig som har: • Socionomexamen • Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat som familjehemssekreterare eller socialsekreterare med myndighetsutövning inom barn och ungdomsområdet • B-körkort • Goda kunskaper i svenska språket Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Du behöver ha förmåga att arbeta självständigt och strukturerat men även tycka om att samarbeta med andra. Att skapa och behålla kollegiala relationer jobbar vi mycket med i vår grupp. I pressade situationer behåller du ditt lugn och du väljer att se lösningar snarare än problem. Viktigt är att du tycker om att arbeta för positiv förändring och att du, som vi, tycker att barns delaktighet alltid ska prioriteras. ÖVRIGT I den här rekryteringen genomförs ekonomisk och juridisk bakgrundskontroll på slutkandidaten som en del i Sigtuna kommuns trygghets- och säkerhetsarbete. Blir du vår slutkandidat kommer du att få mer information och kontrollen görs givetvis med ditt samtycke.

Om jobbet hos Sigtuna kommun

Sista ansökningsdag
5 september
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja
Kommunvapen för Sigtuna
Vill du kombinera småstadscharm med cityliv? Då kan Sigtuna kommun vara ett alternativ för dig. Sigtuna kommun tillhör Stockholms län och ligger på behändigt pendelavstånd till Arlanda, Stockholm och Uppsala. I kommunen bor det knappt femtio tusen invånare. Sigtuna stad är dessutom Sveriges äldsta stad . Kombinationen av välbevarade hus från 1700 och 1800-talet och läget vid Mälaren ger staden en speciell charm som många förälskar sig i. Förutom Sigtuna tätort hittar du även Märsta och Rosersberg. Märsta är den största tätorten där över sextio procent av kommunens invånare bor. Bo i Sigtuna kommun [...]