Handläggare förvaltningsärenden, vikariat
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisområde Jämtland är ett av polisområdena i region Nord. Det geografiska området omfattar åtta kommuner. Lokalpolisområde Östersund ingår i polisområde Jämtland. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service.
Vi söker nu en handläggare för förvaltningsärenden till gruppen stöd och service. Tjänsten avser ett vikariat.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu medarbetare som handlägger ärenden gällande förordnanden och ordningslagen. Handläggning av andra förvaltningsrättsliga ärenden kan även bli aktuellt. Som handläggare inom förvaltningsrätt förekommer även arbete med att söka i lagtext, lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder. Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem som arbetsverktyg. Utöver detta ingår även mycket kontakt med externa samt interna aktörer.
Förordnanden
Du kommer främst att arbeta med förordnanden av olika slag där merparten av inkomna ärenden rör ordningsvakter, men även förordnanden av bland annat arrestantvakter, flygplatskontrollanter samt sjöfarts- och hamnskyddskontrollanter med flera. Innan ett förordnande utfärdas så utreds sökandes laglydnad och lämplighet. Förutom att utfärda förordnanden så ansvarar även handläggaren att lämpligheten att ha förordnande prövas kontinuerligt.
Ordningslag
Du kan komma att även arbeta med ordningslagsområdet där du i första hand handlägger ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena behandlar framförallt tillstånd för användande av allmän plats, allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Arbetsuppgifterna består till största del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden.
Tjänsteresor och övernattningar inom polisområdets orter kan förekomma.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Gymnasieexamen, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Minst 1 års aktuell erfarenhet av handläggning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• God datavana och kunskap inom Officepaketet och lätt för att lära dig nya IT-system
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• B-körkort
Vi ser det även som meriterande om du har:
• Aktuell erfarenhet av handläggning av förvaltningsliknande ärenden, som även inkluderat eget beslutsfattande, som arbetsgivaren bedömer relevant
• Aktuell erfarenhet av handläggning inom statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Aktuell erfarenhet av samverkan utanför den egna organisationen t.ex. samverkan mellan myndigheter och olika samhällsaktörer som arbetsgivaren bedömer relevant
• Aktuell erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter t.ex. registrering och diarieföring som arbetsgivaren bedömer relevant
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du kunna arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Som person har du ett flexibelt förhållningssätt och kan växla om ifall det behövs. Du trivs med att fatta beslut och har ett gott omdöme. Du har även ett noggrant och strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Som person är du även mån om dina kollegor och har en god samarbetsförmåga.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
ÖVRIGT
Arbetsort: Östersund
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: 2025-08-01, eller enligt överenskommelse.
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Om jobbet hos Polismyndigheten
Sista ansökningsdag
16 juni
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej