HR-konsult med inriktning rehabilitering
â Ett jobb med plats för din erfarenhet!
Har du lĂ„ng erfarenhet och kunskap av rehabilitering i arbetslivet? Vill du arbeta nĂ€ra chefer och göra skillnad? Som HR-konsult med inriktning rehabilitering ger du operativt stöd till chefer i hela kommunen i rehabiliteringsprocessen. Genom ett uppsökande och verksamhetsnĂ€ra arbetssĂ€tt bidrar du till att minska sjukfrĂ„nvaron. Du arbetar nĂ€ra chefer och ger strukturerat stöd i rehabiliteringsarbetet för att underlĂ€tta Ă„tergĂ„ng i arbete. VĂ€lkommen med din ansökan!Â
VĂ€lkommen till oss!
HR-avdelningen i Krokoms kommun inkluderar bĂ„de HR- och lönefunktion. Hos oss blir du en del av ett engagerat och kompetent arbetslag bestĂ„ende av 13 medarbetare â HR-konsulter, HR-specialist, HR-strateg, lönehandlĂ€ggare, systemadministratör samt HR-chef â som tillsammans stöttar hela organisationen i HR-relaterade frĂ„gor. Vi arbetar nĂ€ra chefer och förvaltningsledningar, driver strategiska arbetsgivarfrĂ„gor och ansvarar för kommunens lönehantering. Vi har möjlighet att under en period förstĂ€rka vĂ„ra rehabiliteringsinsatser med sĂ€rskilt fokus pĂ„ att minska sjukfrĂ„nvaron. Vi söker dĂ€rför dig med god kompetens inom omrĂ„det, som tillsammans med vĂ„ra chefer vill bidra i det arbetet.
Kommunledningsförvaltningen försörjer tre nÀmnder; Kommunstyrelsen, Bygg- och MiljönÀmnden samt SamhÀllsbyggnadsnÀmnden. Förvaltningen sysselsÀtter ca 135 medarbetare och Àr uppdelad i omrÄde stab, omrÄde bygg och miljö samt omrÄde samhÀllsbyggnad och tillvÀxt.
En dag pĂ„ HR-avdelningenÂ
I rollen som HR-konsult med inriktning rehabilitering ger du operativt stöd till chefer i kommunens samtliga förvaltningar i deras ansvar för rehabiliteringsprocessen. Ditt uppdrag Àr att vara ett aktivt stöd i rehabiliteringsÀrenden med mÄlet att bidra till minskad sjukfrÄnvaro.
Du arbetar uppsökande och verksamhetsnÀra. Genom din nÀrvaro i organisationen fÄngar du upp behov och initierar insatser, bÄde i pÄgÄende rehabiliteringsÀrenden och i det förebyggande och frÀmjande arbetsmiljöarbetet pÄ sÄvÀl individ som gruppnivÄ. Tillsammans med chefer sÀkerstÀller du att rehabiliteringsarbetet bedrivs strukturerat och i enlighet med gÀllande lagar och regler. Du vÀgleder chefer i bÄde praktiska och strategiska frÄgor kopplat till rehabilitering och bidrar till att skapa trygghet i processen.
Du planerar ditt arbete tillsammans med samordnande HR-konsult inom arbetsmiljö och rehabilitering. Arbetet Àr sjÀlvstÀndigt och krÀver förmÄga att kunna planera, prioritera och genomföra arbetet. Du Àr en del av ett kunnigt HR-team dÀr samarbete och kollegialt stöd Àr en sjÀlvklar del av vardagen. Du har Àven kontakt med externa aktörer som till exempel sjukvÄrden, företagshÀlsan och FörsÀkringskassan.
Genom ditt operativa stöd spelar du en viktig roll i att sÀkerstÀlla att kommunens chefer har rÀtt förutsÀttningar att ta ansvar för rehabilitering pÄ ett rÀttssÀkert tydligt och effektivt sÀtt.
Din kompetens
Vi söker dig som har en akademisk utbildning, exempelvis som personalvetare, rehabiliteringsvetare eller med annan relevant bakgrund som arbetsgivaren bedömer lÀmplig för uppdraget.
Du har praktisk erfarenhet av att arbeta med hela rehabiliteringsprocessen och Àr van att ge konsultativt och konkret stöd till chefer i deras arbete. Din erfarenhet av operativt och verksamhetsnÀra HR-arbete, gÀrna inom offentlig sektor, gör att du snabbt kan sÀtta dig in i organisationens behov. Du har dessutom god datorvana och arbetar obehindrat i Office 365.
Du behöver ha en god förmÄga att uttrycka dig i tal och skrift och med professionell integritet kunna arbeta sÄvÀl sjÀlvstÀndigt som i grupp. SjÀlvklart stÀller du upp pÄ och vill vara en del av en kultur som speglar kommunens kÀrnvÀrden - vÀlkomnande, modig, nÀra och pÄlitlig.
Ăvrig information
TjĂ€nsten Ă€r en visstidsanstĂ€llning (SĂVA) tom augusti 2026 med tilltrĂ€de snarast enligt överenskommelse.
Rekryterande chef och HR-konsult har semster under perioden 24/7-11/8, eventuella frÄgor besvaras via mail sÄ fort vi Àr Äter i tjÀnst.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit stÀllning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss dÀrför kontakt med sÀljare.
Â
HÀlsning frÄn din blivande chef
Hej! Sanna heter jag och Àr frÄn och med augusti tillförordnad HR-chef i Krokom.
För mig som chef Àr det viktigt att se hela arbetslagets kompetens som en tillgÄng. Vi arbetar tillsammans och stöttar varandra mot
uppsatta mÄl, jag tror pÄ att vÄra olikheter utvecklar oss! Jag vet att du kan ditt arbete bÀst! Mitt mÄl Àr att vara en nÀrvarande chef som
skapar förutsÀttningar och möjligheter för dig att nÄ din fulla potential. Tillsammans med ett hÀrligt gÀng kollegor vÀlkomna vi dig som
vill utvecklas inom HR omrÄdet, trivs med varierade arbetsuppgifter och tycker om att ha roligt pÄ jobbet! VÀlkommen med
din ansökan /Sanna, Tf. HR-chef i Krokoms kommun
Kontaktperson för tjÀnsten
Sanna Staf, Tf. HR-chef
0640-163 73
sanna.staf@krokom.seÂ
Ida Moberg, HR-konsult
0640-163 76
Fackliga representanter nÄs genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
VĂ€lkommen med din ansökan!Â
Om jobbet hos Krokoms kommun
Sista ansökningsdag
12 augusti
AnstÀllningsform:
Vanlig anstÀllning
Löneform:
Fast mÄnads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
KrÀver körkort:
Nej