Krokoms kommun logotyp

HR-konsult med inriktning rehabilitering

– Ett jobb med plats för din erfarenhet! Har du lĂ„ng erfarenhet och kunskap av rehabilitering i arbetslivet? Vill du arbeta nĂ€ra chefer och göra skillnad? Som HR-konsult med inriktning rehabilitering ger du operativt stöd till chefer i hela kommunen i rehabiliteringsprocessen. Genom ett uppsökande och verksamhetsnĂ€ra arbetssĂ€tt bidrar du till att minska sjukfrĂ„nvaron. Du arbetar nĂ€ra chefer och ger strukturerat stöd i rehabiliteringsarbetet för att underlĂ€tta Ă„tergĂ„ng i arbete. VĂ€lkommen med din ansökan!  VĂ€lkommen till oss! HR-avdelningen i Krokoms kommun inkluderar bĂ„de HR- och lönefunktion. Hos oss blir du en del av ett engagerat och kompetent arbetslag bestĂ„ende av 13 medarbetare – HR-konsulter, HR-specialist, HR-strateg, lönehandlĂ€ggare, systemadministratör samt HR-chef – som tillsammans stöttar hela organisationen i HR-relaterade frĂ„gor. Vi arbetar nĂ€ra chefer och förvaltningsledningar, driver strategiska arbetsgivarfrĂ„gor och ansvarar för kommunens lönehantering. Vi har  möjlighet att under en period förstĂ€rka vĂ„ra rehabiliteringsinsatser med sĂ€rskilt fokus pĂ„ att minska sjukfrĂ„nvaron. Vi söker dĂ€rför dig med god kompetens inom omrĂ„det, som tillsammans med vĂ„ra chefer vill bidra i det arbetet. Kommunledningsförvaltningen försörjer tre nĂ€mnder; Kommunstyrelsen, Bygg- och MiljönĂ€mnden samt SamhĂ€llsbyggnadsnĂ€mnden. Förvaltningen sysselsĂ€tter ca 135 medarbetare och Ă€r uppdelad i omrĂ„de stab, omrĂ„de bygg och miljö samt omrĂ„de samhĂ€llsbyggnad och tillvĂ€xt. En dag pĂ„ HR-avdelningen  I rollen som HR-konsult med inriktning rehabilitering ger du operativt stöd till chefer i kommunens samtliga förvaltningar i deras ansvar för rehabiliteringsprocessen. Ditt uppdrag Ă€r att vara ett aktivt stöd i rehabiliteringsĂ€renden med mĂ„let att bidra till minskad sjukfrĂ„nvaro. Du arbetar uppsökande och verksamhetsnĂ€ra. Genom din nĂ€rvaro i organisationen fĂ„ngar du upp behov och initierar insatser, bĂ„de i pĂ„gĂ„ende rehabiliteringsĂ€renden och i det förebyggande och frĂ€mjande arbetsmiljöarbetet pĂ„ sĂ„vĂ€l individ som gruppnivĂ„. Tillsammans med chefer sĂ€kerstĂ€ller du att rehabiliteringsarbetet bedrivs strukturerat och i enlighet med gĂ€llande lagar och regler. Du vĂ€gleder chefer i bĂ„de praktiska och strategiska frĂ„gor kopplat till rehabilitering och bidrar till att skapa trygghet i processen. Du planerar ditt arbete tillsammans med samordnande HR-konsult inom arbetsmiljö och rehabilitering. Arbetet Ă€r sjĂ€lvstĂ€ndigt och krĂ€ver förmĂ„ga att kunna  planera, prioritera och genomföra arbetet. Du Ă€r en del av ett kunnigt HR-team dĂ€r samarbete och kollegialt stöd Ă€r en sjĂ€lvklar del av vardagen. Du har Ă€ven kontakt med externa aktörer som till exempel sjukvĂ„rden, företagshĂ€lsan och FörsĂ€kringskassan. Genom ditt operativa stöd spelar du en viktig roll i att sĂ€kerstĂ€lla att kommunens chefer har rĂ€tt förutsĂ€ttningar att ta ansvar för rehabilitering pĂ„ ett rĂ€ttssĂ€kert tydligt och effektivt sĂ€tt. Din kompetens Vi söker dig som har en akademisk utbildning, exempelvis som personalvetare, rehabiliteringsvetare eller med annan relevant bakgrund som arbetsgivaren bedömer lĂ€mplig för uppdraget. Du har praktisk erfarenhet av att arbeta med hela rehabiliteringsprocessen och Ă€r van att ge konsultativt och konkret stöd till chefer i deras arbete. Din erfarenhet av operativt och verksamhetsnĂ€ra HR-arbete, gĂ€rna inom offentlig sektor, gör att du snabbt kan sĂ€tta dig in i organisationens behov. Du har dessutom god datorvana och arbetar obehindrat i Office 365. Du behöver ha en god förmĂ„ga att uttrycka dig i tal och skrift och med professionell integritet kunna arbeta sĂ„vĂ€l sjĂ€lvstĂ€ndigt som i grupp. SjĂ€lvklart stĂ€ller du upp pĂ„ och vill vara en del av en kultur som speglar kommunens kĂ€rnvĂ€rden - vĂ€lkomnande, modig, nĂ€ra och pĂ„litlig. Övrig information TjĂ€nsten Ă€r en visstidsanstĂ€llning (SÄVA) tom augusti 2026 med tilltrĂ€de snarast enligt överenskommelse. Rekryterande chef och HR-konsult har semster under perioden 24/7-11/8, eventuella frĂ„gor besvaras via mail sĂ„ fort vi Ă€r Ă„ter i tjĂ€nst. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit stĂ€llning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss dĂ€rför kontakt med sĂ€ljare.   HĂ€lsning frĂ„n din blivande chef Hej! Sanna heter jag och Ă€r frĂ„n och med augusti tillförordnad HR-chef i Krokom. För mig som chef Ă€r det viktigt att se hela arbetslagets kompetens som en tillgĂ„ng. Vi arbetar tillsammans och stöttar varandra mot uppsatta mĂ„l, jag tror pĂ„ att vĂ„ra olikheter utvecklar oss! Jag vet att du kan ditt arbete bĂ€st! Mitt mĂ„l Ă€r att vara en nĂ€rvarande chef som skapar förutsĂ€ttningar och möjligheter för dig att nĂ„ din fulla potential. Tillsammans med ett hĂ€rligt gĂ€ng kollegor vĂ€lkomna vi dig som vill utvecklas inom HR omrĂ„det, trivs med varierade arbetsuppgifter och tycker om att ha roligt pĂ„ jobbet! VĂ€lkommen med din ansökan /Sanna, Tf. HR-chef i Krokoms kommun Kontaktperson för tjĂ€nsten Sanna Staf, Tf. HR-chef 0640-163 73 sanna.staf@krokom.se  Ida Moberg, HR-konsult 0640-163 76 Fackliga representanter nĂ„s genom kommunens kundcenter, 0640-161 00 VĂ€lkommen med din ansökan! 

Om jobbet hos Krokoms kommun

Sista ansökningsdag
12 augusti
AnstÀllningsform:
Vanlig anstÀllning
Löneform:
Fast mÄnads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
KrÀver körkort:
Nej