Kommunikationsstrateg med inriktning på digital marknadsföring
Välkommen till Linnéuniversitetet! Här möter du 2 200 medarbetare och 40 000 studenter som tillsammans följer visionen att sätta kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling. Hos oss bedrivs forskning och utbildning med blicken mot framtiden. Vår närhet till näringsliv, både lokalt och globalt, ger oss lång räckvidd och möjlighet till förändring som skapar avtryck. Allt som behövs är en plats där idéer får utrymme att mötas och växa. Det är det vi skapat – och du är inbjuden.
Change starts here!
Vill du vara med och påverka framtiden ihop med oss?
Vi söker en kommunikationsstrateg med erfarenhet av proaktivt arbete. Du ska inte göra allt – men har genom erfarenhet av roller inom olika verksamheter skapat dig en kunskapsbank med verktyg för att snabbt kunna sätta dig in i komplexa skeenden, formulera behovet och omvandla det till strategier som utmynnar i konkreta uppgifter och lösningar. Du behöver kunna röra dig obehindrat mellan strategiskt och operativt arbete.
Kommunikationsavdelningen arbetar strategiskt och operativt för att skapa intresse för Linnéuniversitetets utbildning, forskning och samverkan. Vi är cirka 40 medarbetare och arbetar både från Kalmar och Växjö. Vi erbjuder dig en kreativ miljö där teamwork är en del av en dynamisk vardag. Vi är en avdelning med stor in house-kompetens och mycket av vår kommunikation skapar vi själva från ax till limpa.
Arbetsbeskrivning
I rollen som kommunikationsstrateg är ditt huvudsakliga uppdrag att, hantera vårt strategiska och praktiska kommunikationsarbete, inklusive att formulera budskap som lyfter fram Linnéuniversitetet gentemot våra prioriterade målgrupper. Du är placerad i sektionen för forsknings-, och internkommunikation, men dina arbetsuppgifter berör hela kommunikationsavdelningens uppdrag och du samarbetar med flera inom både avdelningen och hela universitetet.
Ditt fokus är att sätta Linnéuniversitetet på dagordningen hos de prioriterade målgrupperna och du stödjer kommunikationsarbetet i sociala medier.
Du ansvarar för den digitala marknadsföringen av vår forskning och bistår i arbetet med marknadsföringen inom studentrekrytering. Du medverkar i arbetet med planering, samordning, genomförande och uppföljning av externa proaktiva kommunikationssatsningar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Analysera, planera, genomföra, följa upp och utvärdera kommunikations- och kampanjarbete.
• Målgruppsanpassad innehållsproduktion.
• Budskapsformulering, copy och kanalval i t.ex. sociala medier, nyhetsbrev, webb.
• Utveckla digitala marknadsföringsstrategier och genomföra kampanjer.
• Optimera digitala marknadsföringsinsatser genom sökmotoroptimering (SEO), sökmotormarknadsföring (SEM) och analys av webbtrafik.
• Hantera och analysera data från digitala kampanjer för att förbättra resultat och ROI.
• Arbeta med e-postmarknadsföring och automatiserade marknadsföringsverktyg.
Kvalifikationer
Krav:
• Flera års erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete. Du har även erfarenhet av proaktivt planerat mediearbete.
• Eftergymnasial utbildning inom kommunikation, journalistik eller motsvarande förvärvad kompetens och erfarenhet.
• Goda språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
• Erfarenhet av att utveckla och genomföra digitala marknadsföringsstrategier.
• Kunskap om sökmotoroptimering (SEO), sökmotormarknadsföring (SEM) och digital analys.
Meriterande:
• Erfarenhet av att arbeta proaktivt och strukturerat med PR och kunna förmedla berättelser om människors vardag såväl lokalt, nationellt och internationellt.
• Ha arbetat som projektledare eller produktionsledare i kommunikationsprojekt med erfarenheter från byrå.
• Erfarenhet av varumärkesbyggande innehållsproduktion och storytelling.
• Erfarenhet från näringsliv och offentlig verksamhet.
• Vara en självständig och vass skribent med god språkkänsla för digitala kanaler.
Personliga egenskaper
För att trivas hos oss är det viktigt att du är bra på att samarbeta, har lätt för att knyta nya kontakter och är trygg i din yrkesroll. Du behöver trivas i en miljö där du arbetar både självständigt med mycket eget ansvar, och i team. Din vardag växlar mellan långsiktigt, planerat arbete och snabbare akuta insatser. Det kräver flexibilitet och att du trivs med omväxling och förändring. Samtidigt är du bra på att skapa struktur och planera ditt arbete. Du är engagerad, lösningsinriktad och delar med dig av både kunskap och erfarenhet.
Anställningsvillkor
Anställning och omfattning: Vikariat på heltid.
Period: Snarast eller enligt överenskommelse och fram till 31 december 2025.
Placering: Växjö eller Kalmar. Du kommer att ha placering på en ort, men arbeta på båda.
Mer information
Kommunikationschef Andreas Jansson, 073-830 40 40, andreas.m.jansson@lnu.se
HR-partner Marie Kalebsson, 070-287 98 01, marie.kalebsson@lnu.se
Fackliga företrädare nås via universitetets växel: 0772-28 80 00
Välkommen med din ansökan senast den 18 maj!
Linnéuniversitetet har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.
Registrera din ansökan via knappen "Ansök" längst ned i annonsen. De meriter Du åberopar ska Du styrka med intyg och de ska bifogas digitalt i din ansökan. Ansökan och övriga handlingar ska märkas med anställningens diarienummer. Alla handlingar som åberopas ska vara inkomna till universitetet senast kl. 23.59 sista ansökningsdagen.
Vänligen notera att legitimation ska uppvisas vid intervjutillfället
Vi undanber oss telefonsamtal från försäljare av jobbannonser.
Om jobbet hos Linnéuniversitetet
Sista ansökningsdag
18 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej