Kompetenskoordinator
Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig!
Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv.
Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande.
Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra.
Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden
Välkommen till Arbetsmarknad- och utbildningsförvaltningen i Bodens kommun!
Arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen har ett samlat ansvar för integrations-, arbetsmarknads-, utbildnings- och sysselsättningsfrågor som berör vår kommuns invånare. Förvaltningen ansvarar även för Kulturskolan och kostförsörjningen samt fullgör uppgifter för den medicinska och psykologiska delen av elevhälsan i kommunal förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola.
Som medarbetare i vår förvaltning kommer Du ha kompetenta kollegor som visar respekt och tolerans och vars stora engagemang skapar arbetsglädje och stolthet. Tillsammans fokuserar vi på att ständigt förbättra verksamheten.
Med det sagt vill vi välkomna dig till vårt gäng!
För visst vill Du också ha ett av världens viktigaste jobb?
ARBETSUPPGIFTER
Det händer mycket positivt i Bodens kommun med nya storskaliga företagsetableringar de närmsta åren, vilket ställer krav på samarbete, helhetssyn och effektivt resursutnyttjande. Är du en skicklig analytiker med ett skarpt öga för att förstå arbetsmarknadens kompetensbehov? Vill du bidra till att skapa hållbara lösningar för arbetsgivare och stärka utbildningssystemets roll i kompetensförsörjningen? Vi söker nu en engagerad och strategisk medarbetare som vill göra skillnad!
I rollen som kompetenskoordinator har du en nyckelroll i att analysera kompetensbehovet hos både offentliga och privata arbetsgivare i Boden. Du ansvarar för att utveckla metoder som säkerställer att analyserna är aktuella och relevanta, med hjälp av både kvantitativa underlag som enkätundersökningar och kvalitativa insikter från exempelvis företagsdialoger och möten som "business soft landing".
Ditt arbete innefattar också ett nära samarbete med utbildningsanordnare och företag för att identifiera och åtgärda behov av specifik kompetens. Genom initiativ som stärker kopplingen mellan arbetsgivare och utbildningssystemet bidrar du till att säkerställa att utbildningsplatser fylls och att eleverna på sikt kan matchas med arbetsmarknadens behov. En viktig del av ditt uppdrag är också att vägleda arbetsgivare i hur de kan använda utbildningssystemet som en strategisk resurs i deras långsiktiga strategiska arbete med kompetensförsörjning.
KVALIFIKATIONER
För rollen krävs relevant akademisk utbildning inom exempelvis arbetsmarknads- eller utbildningsrelaterade områden. Du bör ha erfarenhet av att arbeta med analyser och datainsamling, både kvantitativa och kvalitativa metoder. En god förståelse för arbetsmarknadens behov och hur utbildningssystemet kan användas för att möta dessa är nödvändig, gärna med erfarenhet från likande uppdrag. Utöver detta bör du ha erfarenhet av projektledning och metodutveckling, samt goda skriftliga och muntliga kommunikationsförmågor på både svenska och engelska.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen är du en skicklig kommunikatör som trivs med att bygga relationer och skapa samarbeten mellan olika intressenter. Du är lösningsorienterad, kreativ och drivs av att skapa långsiktiga förbättringar som gynnar både arbetsgivare och utbildningsanordnare. Du har en stor ödmjukhet och kan genom ditt arbete skickliggöra andra och verka i komplexa systemen. Stor vikt kommer läggas på personliga egenskaper i denna rekrytering.
ÖVRIGT
Vänligen bifoga examensbevis.
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag.
Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.
Inför rekryteringsarbetet har Bodens kommun tagit ställning till rekryteringskanaler. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande i denna rekrytering.
Om jobbet hos BODENS KOMMUN
Sista ansökningsdag
30 april
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej

I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till – barnens aktiviteter, ditt jobb, skolor, kulturevenemang, attraktiva hustomter, shopping och naturnära upplevelser. Vi säger att närhetslivet är för alla. Oavsett ålder, kön, etnicitet eller sexuell läggning. Oavsett om du kommer hit från Luleå, Stockholm eller Somalia ska vi skapa ett inkluderande klimat där alla känner tillhörighet, trygghet och en möjlighet till utveckling. Därför är det logiskt att människor söker sig hit för att starta företag, studera spelutveckling eller bara för [...]