Falu kommun logotyp

Markförvaltare till Falu kommun

Vill du vara med och påverka hur Faluns mark används, förvaltas och utvecklas? Vi söker nu en markförvaltare till avdelningen Trafik och mark på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Här får du en nyckelroll med fokus på juridisk fastighetsförvaltning och samordning av kommunens markinnehav. I rollen arbetar du med avtal kopplade till kommunens mark, exempelvis inom skog, naturvård, jordbruksmark, friluftsliv, jakt och fiske, samt inom gatu- och parkmiljöer. Du hanterar bland annat arrenden, nyttjanderätter, platsupplåtelser och skötselavtal – både för kommunens egen mark och för mark som kommunen nyttjar. Du fungerar också som rådgivare och bollplank till kollegor, arbetar nära politiken samt ger upplysningar till medborgare. På avdelningen förvaltar vi tätortsnära mark, skogsmark, jordbruksmark och flera kommunala naturreservat – ett ansvarsområde som kommer att växa de närmaste åren. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som markförvaltare har du ett helhetsgrepp över nyttjandet av kommunens mark. Du arbetar nära kollegor för att utveckla arbetssätt, strukturer och processer både inom avdelningen och förvaltningen samt också i samarbete med andra förvaltningar. Du ansvarar för att samordna och följa upp alla avtal kopplade till markförvaltningen. Det innebär att du förhandlar, upprättar och förnyar avtal såsom arrenden, nyttjanderätter och skötselavtal, samt ger stöd till kollegor i deras avtalshantering. En viktig del av uppdraget är att ta fram strategier och utveckla rutiner i samråd med andra verksamheter. Du medverkar också i utvecklingen av en ny avtalsdatabas och samarbetar med Mät- och kartavdelningen för att visualisera kommunens markinnehav och avtal i våra GIS-miljöer. Arbetet innefattar också att se över och enhetliggöra taxor kopplade till olika avtal. Att hantera ärenden om olovlig markanvändning ingår också i rollen. På sikt kan uppdraget även komma att inkludera ansvar för förvaltning inom natur, skog och park samt projektledning i olika utvecklingsinitiativ inom förvaltningen. I allt du gör har du en viktig roll i att säkerställa ett effektivt, rättssäkert och hållbart nyttjande av kommunens markresurser. Kvalifikationer För rollen krävs: • Du har en högskole- eller universitetsutbildning, exempelvis som lantmätare, jägmästare eller inom juridisk fastighetsförvaltning. Alternativt har du en annan relevant högskoleutbildning i kombination med arbetslivserfarenhet inom markförvaltning och juridisk fastighetsförvaltning • God kunskap om att upprätta, förhandla och hantera olika typer av avtal • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, i både tal och skrift • B-körkort Personliga egenskaper Vi söker dig som är självgående, strukturerad och lösningsorienterad. Du har lätt för att planera och prioritera i ett arbete där många processer pågår samtidigt, och du är flexibel när förutsättningarna förändras. Du tar hänsyn till helheten och fattar beslut som bidrar till långsiktigt hållbara och kostnadseffektiva lösningar. Du är kommunikativ och samarbetar gärna över verksamhetsgränser. Du har lätt för att skapa goda relationer, anpassar din kommunikation efter målgrupp och trivs i kontakten med både interna och externa aktörer. Du ser möjligheter till förbättring och driver gärna utveckling inom dina ansvarsområden. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Meriterande kvalifikationer • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter • Erfarenhet av att hantera avtal såsom arrenden, nyttjanderätter och skötselavtal • Erfarenhet av arbete med jakt- och fiskeavtal • Erfarenhet av att arbeta i databaser och kartprogram (GIS) • Erfarenhet av, eller god kunskap om, kommunala processer – antingen genom arbete inom kommunal verksamhet, som konsult med kommuner som uppdragsgivare eller från annan roll inom offentlig sektor. Anställningsvillkor Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då det kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. Övrigt När du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev – urvalsfrågorna ersätter detta. Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess kommer vi i denna rekrytering att använda arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden. Även arbetsprov kan komma att tillämpas. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Om jobbet hos Falu kommun

Sista ansökningsdag
4 juni
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej