Nämndsekreterare
Vi söker en nämndsekreterare till nämnd- och registraturenheten. Det här är tjänsten för dig som gillar att arbeta med kommunalt beslutsfattande och verksamhetsutveckling tillsammans med andra.
Sedan fem år tillbaka är kommunens nämndsekreterare och registratorer samlade i en central kommungemensam enhet inom serviceförvaltningen. Vi är totalt 18 personer på enheten. Här får du möjlighet att vara med och arbeta proaktivt, fortsätta utveckla nya arbetssätt och metoder för att skapa moderna och hållbara processer. Du får vara med och påverka arbetsformerna så att vi kan säkra vårt demokratiska uppdrag och vårt stöd till förvaltningarna.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare utgör du en viktig länk mellan politik och administration. Uppdraget är brett och vi har ett stort ansvar för att stödja förvaltningarna i deras nämndarbete, utifrån lagstiftning, reglementen och andra styrande dokument. Du deltar även i utvecklingsarbete gällande nämndadministration och dokumenthantering. Inom enheten ansvarar vi för såväl kommunstyrelse, kommunfullmäktige, nämnder, beredningar och utskott. Den medarbetare vi nu söker kommer i huvudsak att arbeta med nämndsekreteraruppgifter åt kommunens tre utbildningsnämnder; förskolenämnden, grundskolenämnden samt gymnasienämnden. Som nämndsekreterare ingår du i ett team med andra nämndsekreterare och registratorer.
Arbetsuppgifterna innebär bland annat att:
• ansvara för att förbereda, genomföra och efterarbeta nämndens sammanträden, så som att svara för förberedelser av handlingar och kallelser med mera inför nämndsammanträden till protokollföring och efterarbete.
• utveckla och effektivisera administrativa rutiner i nämndarbetet.
• ge stöd till handläggare och chefer vad gäller att kvalitetssäkra handlingar.
• ge stöd kring dokumentation i offentlig förvaltning.
• ansvara för, kvalitetssäkra och utveckla nämndärendeprocessen i nära samverkan med barn- och utbildningsförvaltningen.
• hantera nämndens e-postlåda.
• ge stöd till handläggare i ärendehanteringssystemet LEX.
• utbilda nya förtroendevalda i arbetssätt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskoleutbildning inom relevant område, till exempel offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller arkiv- och informationsvetenskap. Du ska ha jobbat som nämndsekreterare några år. Meriterande är kunskap om eller erfarenhet av ärendehanteringssystemet LEX. Har du arbetslivserfarenhet inom kommunal utbildningsverksamhet och tillämpning av skollagen är det extra meriterande.
Vår verksamhet är politiskt styrd vilket ställer krav på flexibilitet och en förmåga att hantera olika typer av situationer och snabba förändringar. Du bidrar konstruktivt till att nya arbetssätt implementeras och att gemensamma beslut genomförs på bästa sätt. Du är tydlig och drivande i ärendeprocessen, även när ärendena är komplexa. För att lyckas i ditt uppdrag behöver du vara social, ha lätt för att samarbeta och skapa förtroende hos andra. Du har förmågan att se såväl detaljer som ett helhetsperspektiv och arbetar strukturerat, metodiskt och kommer med egna initiativ. Du har en mycket god språklig förmåga och kan kommunicera obehindrat på svenska i såväl tal som skrift. Rättssäkerhet och kvalitet är grunden i din tjänsteutövning. Samtidigt kan du leda dig själv och andra, ibland i ett högt arbetstempo. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och att du har en profil och egenskaper som passar in i arbetsgruppen.
Vi ser fram emot att välkomna dig som kollega!
ÖVRIGT
Serviceförvaltningen samordnar, utvecklar, och levererar ett kvalitativt stöd med brett tjänsteinnehåll till kommunkoncernens verksamheter. Det vi levererar ska vara till nytta för invånarna.
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Om jobbet hos Eskilstuna kommun
Sista ansökningsdag
21 september
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej