Jönköpings kommun logotyp

Överförmyndarhandläggare

Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i. Beskrivning Om en person på grund av sjukdom, funktionshinder eller andra omständigheter behöver hjälp att ta tillvara sina ekonomiska och personliga intressen i samhället kan detta skötas av en ställföreträdare. Överförmyndaren är en obligatorisk verksamhet inom kommunen som har till uppgift att vara tillsynsmyndighet över ställföreträdare, det vill säga gode män, förvaltare och förmyndare. Arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår att självständigt arbeta med tillsyn och beslutsfattande i ärenden som rör godman-, förvaltar- och förmynderskap samt hos överförmyndarenheten övrigt förekommande ärenden. Du arbetar med handläggning av ärenden, yttranden och beslutsfattande, granskning och arvodering av redovisningar, att informera och utbilda inom verksamhetens område samt att hitta nya ställföreträdare. Som handläggare företräder du även överförmyndarnämnden vid förhandlingar i domstol. I arbetsuppgifterna ingår kontakter med enskilda, ställföreträdare, anhöriga och olika myndigheter via telefon, brev och e-post. Kvalifikationer Vi söker dig som: - Har högskoleexamen inom exempelvis ekonomi, samhällsvetenskap, juridik eller annat område som bedöms lämplig, alternativt flera års arbetslivserfarenhet inom handläggning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är mediterande om du har erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning. Som person är du flexibel, serviceinriktad, ödmjuk, har god ansvarskänsla och förmåga att arbeta både självständigt och med andra. Du har förmåga att anpassa ditt sätt att kommunicera efter målgrupp och du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. Du har ett strukturerat arbetssätt och är stresstålig. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Välkommen till oss Överförmyndarenheten är en del av Jönköpings kommuns stadskontor och finns inom Administrativa avdelningen. Vi har ett nära samarbete inom gruppen och drivs av att medborgare har rätt att känna trygghet i att ställföreträdaren gör ett gott arbete. Bra att veta Tjänsten kan komma att innebära kvällsarbete vid ett par tillfällen per år. Vill du veta mer? Välkommen att kontakta enhetschef Sofie Blomqvist på telefon 036-10 50 34. Önskar du komma i kontakt med någon av våra fackliga representanter så hittar du dem https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/sa-soker-du-jobb-hos-oss/fackliga-foretradare-pa-stadskontoret. Om du vill veta mer om vad vi som arbetsgivare erbjuder läs mer https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/jonkopings-kommun-som-arbetsgivare-/detta-far-du-nar-du-jobbar-hos-oss. Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Om jobbet hos Jönköpings kommun

Sista ansökningsdag
26 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej
Kommunvapen för Jönköping
Jönköpings kommun ligger i Småland, med runt 140 tusen invånare. Cirka 62 tusen av dem invånarna bor i Jönköping stad, de resterande i orterna närmast staden. De största närliggande orterna till Jönköpingsstad är Huskvarna, Gränna, Bankeryd, Norrahammar, Tenhult och Taberg. I Jönköpings kommun händer det mycket. Här finns en passion för bland annat sport, naturupplevelser, kulturella händelser och god mat. Det finns med andra ord mycket att upptäcka för både äldre och yngre. Här hittar du dessutom ett internationellt universitet och ett starkt föreningsliv. Vart du än befinner dig i Jönköpings [...]