RSNV söker HR-konsult
Räddningstjänsten Skåne Nordvästs uppdrag är att bidra till att skapa ett tryggare och säkrare samhälle för invånarna i förbundets fem medlemskommuner Helsingborg, Ängelholm, Örkelljunga, Båstad och Bjuv. RSNV: s geografiskt stora område med c.a 238 000 invånare, är en expansiv region och en logistiknod, med flygplats och hamnar vilket innebär en ständigt föränderlig riskbild.
För att möta framtidens utmaningar och riskbild är vi en organisation i ständig utveckling, med ambitionen att ligga i framkant både vad gäller samarbeten, insatsmetodik, teknik, utbildning och socialt förebyggande arbete. Vårt mål är också att vara en attraktiv arbetsgivare som speglar samhället och som har fokus på en säker arbetsmiljö, med trygga, förtroendeingivande och inkluderande ledare och medarbetare.
Räddningstjänsten Skåne Nordväst består av cirka 350 anställda (heltid och RIB) fördelade på 10 brandstationer i Helsingborg, Bjuv, Båstad, Ängelholm och Örkelljunga.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du bidra till att skapa struktur, kvalitet och ett tillgängligt HR-stöd i en organisation med ett viktigt samhällsuppdrag?
Räddningstjänsten Skåne Nordväst söker nu en HR-konsult som trivs i det operativa HR-arbetet och vill vara en del av att utveckla ett närvarande och professionellt HR-stöd till chefer och verksamhet. Du får ett tydligt uppdrag att bidra till stabilitet, tydlighet och ordning i våra HR-processer.
Hos oss arbetar du brett med frågor som rör arbetsmiljö, arbetsrätt, rekrytering, rehabilitering och kompetensförsörjning. Du blir en viktig resurs i det dagliga HR-arbetet, samtidigt som du bidrar i det långsiktiga arbetet för att skapa en trygg och hållbar arbetsmiljö.
Rollen är en förstärkning till HR-funktionen och syftar till att bygga en mer sammanhållen och tillgänglig HR-närvaro i organisationen. Du finns nära verksamheten genom chefsstöd, utbildningsinsatser samt deltagande vid arbetsplatsträffar, och du verkar med ett professionellt förhållningssätt där lagar, avtal och riktlinjer är självklara delar av uppdraget.
I rollen som operativ HR-konsult med bredd arbetar du nära chefer i hela organisationen. Du är ett viktigt stöd i det dagliga HR-arbetet och tillämpar din specialistkompetens inom flera delar av HR på ett tryggt och lösningsorienterat sätt.
Som HR-konsult stöttar du chefer genom hela medarbetarresan - från rekrytering till avslut - inom bland annat:
• Arbetsrättsliga frågor och chefsrådgivning
• Arbetsmiljö, rehabilitering och samverkan
• Schemaplanering och bemanningsfrågor - där du gärna fördjupar dig i kollektivavtal
och arbetstidsregler, och på sikt är med och utforskar möjligheter till digitala och AI-
baserade lösningar
• Attraktion och rekrytering av nya medarbetare
• Introduktion, onboarding, utveckling och offboarding
• Strukturering och förenkling av HR-processer
• Genomförande av interna utbildningar och grundläggande ledarstöd
HR-avdelningen är liten men engagerad, och består av HR-chef samt en administratör som stöttar med HR-administration på deltid. Du blir en viktig pusselbit i att stärka teamet och skapa förutsättningar för ett mer hållbart HR-arbete.
Övrigt: Utdrag ur belastningsregistret och krigsplacering i RSNV krävs
KVALIFIKATIONER
Om dig
Du kanske är en erfaren specialist som vill bidra i en ny kontext, trygg i din kompetens och med ett prestigelöst förhållningssätt. Eller så är du en framtida expert som redan hunnit bygga upp bred erfarenhet på kort tid och nu söker nästa steg där du får fortsätta utvecklas nära verksamheten.
Du kanske har gjort mycket på kort tid - eller mycket över tid. Hos oss är båda värdefulla, så länge du har vilja att bidra med kunskap, engagemang och trygghet i din professionella roll.
Du trivs med att arbeta operativt och nära chefer, har ett strukturerat arbetssätt och uppskattar att ha koll på detaljer utan att tappa bort helheten. Du är lyhörd och trygg i dialoger där åsikter går isär, du kan hålla riktning, lyssna in och skilja på det personliga och det professionella. Du tycker om att göra det komplexa mer begripligt och du vet när "good enough" faktiskt är helt rätt nivå.
Kvalifikationer
Krav:
• Akademisk utbildning inom personalvetenskap, HR eller annan relevant inriktning
• Erfarenhet av operativt HR-arbete
• Goda kunskaper i arbetsrätt samt vana vid facklig samverkan
• Erfarenhet av bemanningsplanering och arbetstidsfrågor
• God pedagogisk förmåga och erfarenhet av att hålla interna utbildningar och
introduktioner
• Erfarenhet av att strukturera, förenkla och effektivisera HR-processer
• B-körkort
Meriterande:
• Erfarenhet från räddningstjänst eller annan samhällsbärande verksamhet
• Erfarenhet av att stötta eller utveckla ledarskap
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om jobbet hos Räddningstjänsten Skåne Nordväst
Sista ansökningsdag
30 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja

Att bo i Helsingborg är att bo i en bit av Sverige med känd historia från vikingatiden. I Helsingborgs kommun bor det nästan 150 000 personer. Helsingborg stad ligger strategiskt placerad vid Öresunds smalaste del och är idag Skånes näst största stad med sina runt 114 000 invånare. Det finns många anledningar till att välja att bo i Helsingborgs kommun. Dynamiskt näringsliv, nära till kontinenten och Malmö, vacker natur och nära till havet är några anledningarna. Det finns även ett starkt föreningsliv, bra skolor och förskolor för barnfamiljer – listan med fördelar blir lång. Levande näringsliv [...]