Socialsekreterare, egen försörjning
Välkommen till Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen (AKV), en arbetsplats där du gör skillnad – varje dag.
Nu söker vi två socialsekreterare med inriktning egen försörjning, en tillsvidareanställning och en visstidsanställning på tolv månader.
Med BIP-modellen som metod säkerställs ett helhetsperspektiv där individens hela livssituation beaktas, progression följs över tid och klientens delaktighet stärks genom strukturerat och motiverande arbete.
Vår förvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande.
Din tjänst kommer att tillhöra Enheten arbetsmarknad, integration och ekonomiskt bistånd inom processen Egen försörjning. I dagsläget består enheten av både av handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd, handläggare med mer fokus på vägen till egen försörjning samt utförarverksamheter. På enheten jobbar vi med att säkra upp och effektivisera processerna kring ekonomiskt bistånd genom ökad digitalisering. Detta för att kunna jobba mer intensivt med varje klient för att nå målet egen försörjning. Tanken är att tjänsten som idag har fokus på ekonomiskt bistånd i framtiden ska ha fokus på arbetsmarknadsfrågor för att ge ökad måluppfyllelse.
Arbetsgruppen kännetecknas av ett öppet klimat där vi diskuterar mycket och värdesätter olika perspektiv. Ingen dag är den andra lik och det händer alltid något spännande och nytt i organisationen. Det är viktigt för oss att du ska trivas i vårt team.
ARBETSUPPGIFTER
• Nybesök vid nyansökan om ekonomiskt bistånd.
• Genomföra strukturerade kartläggningssamtal enligt BIP-modellen.
• Tillsammans med klienten ta fram realistiska och motiverande självförsörjningsplaner.
• Samordna och följa upp insatser kopplade till bostad, hälsa, arbete, utbildning och socialt nätverk.
• Samverka med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, utbildningsaktörer, vården och andra samhällsinstanser.
• Arbeta med motiverande samtal och lösningsfokus för att stärka klientens delaktighet.
• Dokumentera samtal, beslut och åtgärder i verksamhetssystemet.
• Bidra till metodutveckling och uppföljning av resultat i gruppen.
• Hembesök och fältarbete ingår även i tjänsten.
KVALIFIKATIONER
• Socionomexamen. (krav)
• Erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsfrågor eller integration. (meriterande)
• God kännedom om socialtjänstlagen (SoL) och relaterad lagstiftning. (krav)
• Kunskap om BIP-modellen eller liknande strukturerade insatser. (meriterande)
• B-körkort (krav)
Personliga kompetenser
För att klara av och trivas i det här jobbet behöver du vara självgående, strukturerad och kunna planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetet kräver att du kan anpassa dig till ändrade omständigheter och att du kan se möjligheter i förändringar. Du förstår din roll och ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut.
Du behöver ha god samarbetsförmåga och ha lätt för att skapa relationer och bygga nätverk. Du har lätt för att inspirera och motivera samtidigt som du kan kommunicera tydligt och sätt gränser.
Det är viktigt att du kan leverera en hög servicenivå till dem vi finns till för.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder:
• Ett stimulerande och utvecklande arbete i en engagerad och kunnig arbetsgrupp.
• Möjlighet till kompetensutveckling och fortbildning.
• Flextidsavtal, friskvårdsbidrag, semesterväxling mm
• Distansarbetsavtal
ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.
Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
Kristinehamns kommun ser mångfald som en styrka och vi välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Om jobbet hos Kristinehamns kommun
Sista ansökningsdag
18 juni
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej